Mehmet Nezir Koc har fått arbetstiden sänkt från 75 till 50 procent på två år. Han är ett av alla exempel på effekterna när kunder styr arbetstiden.

Södertäljebon Mehmet Nezir Koc städar för Inspira i Folksamhuset i Stockholm mellan klockan 6 och 10 varje vardag. För två år sedan arbetade han sex timmar om dagen. När kunden ändrade uppdraget minskade tiden till fem timmar och efter ytterligare en förändring är han nere på fyra timmar om dagen.
– De frågade om jag accepterade fyra timmar, annars skulle jag få gå. Och jag måste acceptera, jag har inget annat, säger Mehmet Nezir Koc.
Han oroas över framtiden och hur han ska kunna fortsätta betala hyran.
– Jag var tvungen att låna pengar förut, jag kanske måste göra det igen om jag inte får mer tid. Jag kollar andra jobb också men det är svårt att hitta något, säger han.

Företagets klubbordförande Zia Lodin är oroad.
– Det händer ganska mycket nu, förut hade vi många heltidare, nu ökar deltidarna. Det är en negativ utveckling.
Han menar att de från klubben försöker göra så gott de kan för att få ska drabbas men att det är svårt att hitta argument när uppdrag försvinner eller förändras.

Situationen är densamma på ISS. Christina Petranyi är vice klubbordförande och hon har sett samma utveckling under flera år.
– Alla nya kunder som kommer ställer krav på att städningen ska vara klar på morgonen. Detsamma gäller för dem som förnyar avtal. Det gör att det nästan inte finns några arbetsuppgifter på eftermiddagarna, säger hon.
Hon säger att det är svårt att påverka fackligt eftersom kunderna alltid kan välja ett annat städföretag om man inte möter kraven.

Fler kontor blir öppna kontorslandskap med ljuddämpande heltäckningsmattor. Problemet är att mattorna måste dammsugas samtidigt som arbetet inte får störas.
– Jag tror att det krävs förändringar i kollektivavtalet. Om man höjer ob­ersättningen och förlänger tiden man får det för blir det dyrare att ha städning på morgonen, det borde göra att fler väljer bort det. Men Almega är inte så intresserade av det när vi tar upp det vid avtalsförhandlingar, säger Christina Petranyi.