Läsa arbetsordrar och skapa nya, dokumentera, polisanmäla och rapportera. De huvudsakliga arbetsuppgifterna för en hållplatstekniker är visserligen praktiska. Men allt som inte handlar om att ta hand om busskurer gör Rasmus Helander direkt i mobiltelefonen.

Att använda digital teknik inom städ- och fastighetsskötsel blir allt vanligare. I början av året skrev Fastighetsfolket om Clean Pilot, som används på Rikshospitalet i Oslo. Där har städarna läsplattor på städvagnarna och kan enkelt se vad som ska utföras i varje rum och bocka av när de är färdiga.
Men liknande system används även i Sverige. Primär Fastighetsservice finns på flera orter i landet och använder svenskutvecklade Jetas. Det är ett webbaserat system med skötselinstruktioner och felbeskrivningar som skickas direkt till och från mobilappen.
– Vi använder Jetas som egenkontroll i hela företaget och för felanmälningar på några olika ställen, det beror på vad kunden vill ha. Men till felanmälningar används systemet mest i Skåne, säger Martin Lundquist.

Han är Primärs regionchef i Skåne och berättar att företaget har använt Jetas sedan år 2010 men att det specialanpassades först när Skånetrafiken skrev på ett stort avtal med företaget.
– När vi märkte att vinsten för att utveckla systemet var tillräckligt stor såg vi till att göra det, säger han.

För hållplatstekniker Rasmus Helander innebär det att papperslistorna har lagts åt sidan och att morgondagens arbetsordrar i stället uppdateras direkt i telefonen klockan 18 varje kväll.
Just den här dagen finns 41 hållplatser på arbetslistan och utifrån vad som ska göras lägger Rasmus själv upp rutten. Vid de flesta väderskydd är det inlagt vanlig kontroll och soptömning, några kurer ska tvättas och någon behöver klottersaneras.
Rasmus område täcker större delen av nordvästra Skåne, och antalet väderskydd varierar under veckan, från 22 till 50 om dagen. Utöver det tillkommer städning på buss- och tågstationer i regionen.

ScannarNär Rasmus kommer fram till den första busskuren parkerar han bilen och tar med sig telefonen. Under taket i ett av de bakre hörnen på väderskyddet finns ett klistermärke med en streckkod. Han håller upp mobilkameran och skannar koden. Det är markeringen för att Rasmus har besökt hållplatsen.
– Jag kan lägga in kommentarer när jag har utfört ett jobb så att jag nästa gång kan se vad jag gjorde senast. Och om någon annan tar min runda så kan den personen se det också, berättar Rasmus.

Varje hållplats är dessutom märkt med gps-koordinater och markeras automatiskt på kartan så att även den som inte hittar i nordvästra Skåne kan ta sig mellan de olika väderskydden.
– Det är lätt att föra statistik också, och Skånetrafiken vill ha siffror, säger Rasmus.
En nackdel är att det har gjorts uppdateringar som egentligen är anpassade till nyare telefoner. Men Rasmus Helander har påpekat det för sin chef och hoppas att det ska lösa sig.

Ett av problemen som de fackliga företrädarna i Oslo oroade sig för med Clean Pilot var att arbetsledarna skulle använda systemet i övervakningssyfte.
Detta är dock inte något som oroar Rasmus.
– Våra chefer kan se var vi har varit och när. Men vi får ett eget ansvar att sköta vårt jobb och då upplever jag att man presterar bättre.
Han menar att det handlar om tillit från båda håll och berättar att en av hans kolleger var orolig i början, men märkte efter ett tag att det inte var några problem.
Kontrollsystemet går av sig själv.
– Om vi inte skulle sköta oss skulle cheferna märka det direkt eftersom det alltid kommer in klagomål från resenärer om något är fel, säger Rasmus.

Han kör vidare genom det skånska sommarlandskapet och bockar av hållplats för hållplats.
Den här dagen ser det bra ut på de flesta ställen och glasrutorna är hela. Men krossat glas
är annars ingen ovanlighet. I det här området uppskattar Rasmus att det handlar om ungefär 20 krossade rutor i veckan.
– Det märks att det blir värre under sommarlovet, när skolorna är stängda. Ungdomarna har för lite att göra.

Fönsterrutorna är laminerade två och två för att bli starkare och för att skadorna och glaskrosset ska bli så lite som möjligt.
– När jag har anmält skadegörelsen har reparatören 48 timmar på sig att byta rutan.
Och anmälan sker såklart direkt i appen.
– Allt vi skriver in som skadegörelse skickas automatiskt som polisanmälan också. Men det är främst för statistiken. Det är svårt för polisen att bevisa något.
Men både för företagets, reparatörernas och polisens skull dokumenteras och fotas all skadegörelse.

RasmusDet enda som hållplatsteknikerna i Skåne fortfarande har på papper är listorna över vilka väderskydd som ska tvättas.
– Vi har bett om att de ska läggas till i systemet också, men än så länge är det lite för mycket information för att systemet ska klara det.
Enligt det utskrivna pappret är det några väderskydd som ska sköljas och skrubbas rena i dag.
Rasmus rullar ut en slang från bilen och vattnet tar han från den 400 liter stora tanken i bilens baklucka. Oftast går det inte åt mer än så under en dag. Det är bara om det ska städas på buss- eller tågstationer, men då tas vatten därifrån. På under tio minuter har allt ifrån väggar till tak rengjorts och det är dags att köra vidare.

Vid hållplats ”Viken – Fortet” hänger en svart sopsäck vid soptunnan. Rasmus berättar att det händer hela tiden att folk lämnar extra sopor.
– Jag har varit med om att folk lämnat både utemöbler, barnvagnar och renoveringsgrejer. Men det är bara att ta det, säger han och slänger in plastsäcken i bilen.

Det har blivit eftermiddag och Rasmus har klarat av de flesta punkterna på listan. Men en klottersanering återstår.
Mitt över tidtabellen som sitter fastmonterad på den bakre väggen i väderskyddet har någon klottrat med svart färg.
– Om det inte går bort med det rengöringsmedlet som vi använder gör jag en ny arbetsorder till mig själv om att byta ut plasten nästa gång, säger Rasmus medan han fotar med mobilen.
Hur bra det går att få bort klottret beror lite på vilken typ av färg som har använts. Det går inte att använda för starka medel för då blir det märken i plastskivan i stället.
Rasmus gör ett försök med den avsedda saneringsduken och konstaterar att det var rätt färg den här gången, klottret försvinner och tidtabellen blir synlig igen.

Dagen har flutit på utan problem och Rasmus har hunnit beta sig igenom alla arbetsordrar.
Efter ett besök på lagret för att tömma bilen är det slut för i dag. Först om några timmar trillar de nya ordrarna in i systemet.