Städbranschen Sverige, ny branschorganisation
På Elmia Städ valdes Jesper Borrfors till ordförande i nybildade Städbranschen Sverige. Den rikstäckande branschorganisationen bildades så sent som i tisdags och ska nu agera den samlande kraften för sina många medlemmar.
En ny stor svensk branschorganisation ser dagens ljus på Elmia Städ. Den heter Städbranschen Sverige och i samband med mässan utnämndes den nya ordföranden och styrelsen.
– Det är ett hedersuppdrag av rang, säger Jesper Borrfors, som arbetar som konsult på Fairdeal Group.
Som konsult har Jesper Borrfors en bred kunskap om branschen och med bakgrund som officer inom marinen är han en van ledare.Jag tror att detta varit två tungt vägande skäl till att jag blivit vald, menar Jesper Borrfors.
– Jag van att se branschen från en hel massa olika perspektiv och det måste vara positivt. Jag tror också att det är den nya organisationens vilja att sluta prata och få saker gjorda och där kan jag spela en viktig roll.
Enligt Almega omsätter bolagen inom Städbranschen Sverige totalt cirka 27 miljoner per år och det totala antalet anställda uppgår till cirka 70.000. Det finns många viktiga frågor inom branschen som Jesper Borrfors ser framemot att sätta under luppen i framtiden. Bland annat hoppas han att man på allvar sätter riktning mot att skapa fler vita verksamheter.
– Det finns andra organisationer som arbetar för en vit bransch, men jag tror att det behövs någon som är lite mer uppkäftig, och som inte är politiskt bunden, säger Jesper Borrfors.
– Det är en av de viktigaste frågorna och vi har mycket att göra. Det tar tid, vi har ännu inte kommit så långt som byggbranschen, men vi är på god väg.
Det finns idag en överrepresentation av städbolag i Sverige, mycket på grund av att det är så lätt att starta en städverksamhet. Det är ett lågt insteg i branschen, men Jesper Borrfors tror också det beror på kunskapsbrist hos kunden. Man måste stärka inköparkompetensen hos företaget.
– Det finns en bristande kunskap när det gäller städning. Man märker inte av det så länge det fungerar och det finns en myt om att ”alla kan städa”.
– Det är också viktigt med en uppföljning av de tjänster man köper och inte bara låta det rulla på. På så vis upptäcker man de som inte är seriösa.