Kundkristallen är ett pris i fastighetsbranschen för medelstora och stora bostads- och fastighetsbolag. Priset som delas ut i flera kategorier går till de företag som fått högst betyg av sina hyresgäster i hyresgästundersökningar.
Skövdebostäder är ett av de elva företag som vunnit årets pris. För tredje året i rad har företaget vunnit kategorierna högsta serviceindex, som innebär bästa service, och högsta profil, som visar hur företaget uppfattas av hyresgästerna. Skövdebostäder har tävlat tillsammans med företag som har mellan 3 000 och 8 999 lägenheter. Andra pristagare som också fått priset för bästa service är Aranäs Fastigheter i gruppen med företag som har färre än 3 000 lägenheter och Stångåstaden i gruppen för företag med bestånd över 9 000 lägenheter.
I en enkätundersökningarna har hyresgästerna svarat på frågor om hur de bli bemötta av bostadsbolagets personal, om det är tryggt, säkert, rent och snyggt i bostadsområdet och om de får den hjälp och service som de efterfrågar.

Stefan Granberg jobbar som kvartersvärd och är fackklubbens ordförande på Skövdebostäder. Han är glad över att företaget vunnit ännu en gång.
–Det är roligt att hyresgästerna tycker att vi gör ett bra jobb, säger han.

Stefan Granberg säger att det är roligt att få uppskattning för det jobb som kvartersvärdarna och miljövärdarna gör.

Hur har ni anställda bidragit till priset?
– Kvartersvärdar och miljövärdar har mest kontakt med hyresgästerna. Vi vill ge snabb service och är lyhörda, säger han och fortsätter:
– Vi har väldigt många duktiga anställda med breda kunskaper, allt från social kompetens till breda yrkeskunskaper. Hyresgästerna känner oss, de känner sig trygga när de vet vilka som kommer hem till dem för att åtgärda fel.

Skövdebostäder har i flera år genomfört enkätundersökningar bland sina hyresgäster om vad de tycker om bostadsföretaget som hyresvärd. Stefan Granberg berättar att alla på företaget får information om resultateten.
– Vi gå igenom synpunkterna tillsammans och diskuterar vad det är vi kan förbättra. Till exempel i området Billingssluttningen där jag jobbar ska vi öka tryggheten genom att skaffa porttelefoner för att hindra obehöriga att komma in.

Får ni anställda någon uppskattning för att företaget vunnit ännu en gång?
– Vd:n har kommenterat priset och sagt att alla på företaget bidragit till det. Vid de tidigare tillfällen har det firats med tårta både till personalen och till hyresgästerna så det blir säkert något firande även den här gången.
Stefan Granberg är en av dem i Fastighetsklubben som förhandlar om nya löner och berättar att klubben använt utmärkelserna som argument för högre löner.
– Det känns att det har hjälpt till att få upp lönerna, säger han.

 

Årets vinnare

Kundkristallen är ett pris i fastighetsbranschen för medelstora och stora bostads- och fastighetsbolag. De företag som får bäst betyg av sina hyresgäster i kundundersökningar är vinnare. Undersökningarna genomförs i över 300 företag.
Kundkristallen delas ut i sju kategorier. Här är årets vinnare:

Högsta serviceindex:
Aranäs Fastigheter (500 – 2 999 lägenheter)
AB Skövdebostäder (3 000 – 8 999 lägenheter)
AB Stångåstaden (9 000 eller fler lägenheter)

Största lyft serviceindex:
AB Nykvarnsbostäder (500 – 2 999 lägenheter)
Förbo AB (3 000 – 8 999 lägenheter)
Willhem AB (9 000 eller fler lägenheter)

Högsta produktindex:
Kungsörs Fastighets AB

Högsta profil:
AB Skövdebostäder

Bästa nyproduktion:
Köpings Bostads AB / NCC, ”Hake”

Högsta serviceindex/lokaler: 
Rapp Fastigheter AB

Största lyft serviceindex lokaler:
Dahlqvists Fastighetsförvaltning AB

Hederskristallen:
Ernst Rosén med motiveringen ”med fokus på hög kvalitet i förvaltningen har man skapat en företagskultur som resulterat i bestående toppresultat och många kundkristaller. ”