Bilden som fällts används av Städ & Trädgårdsakuten i såväl annonser som på företagets bilar och kläder sedan 2009.

Anmälan till RON kommer från en privatperson som har sett annonsen som ett reklamblad i Kristianstadposten.

Förutom loggan med kvinnan med french maid klädsel – det vill säga en kort, svart klänning med korsettsnörning och en vit hätta på huvudet – finns även en pratbubbla med texten ”Du använder väl Rut?” i reklamen.

Loggan ingår i annonsen som fälldes av Reklamombudsmannens opinionsnämnd.

”Andras fantasier gör den sexuell”

Enligt företagets ägare, Tintin Jönsson, har de aldrig tidigare fått någon negativ respons på bilden.

– Det är tråkigt att det är en person som tycker såhär. Men vi har aldrig haft några avsikter med annonsen att den skulle anspela på något sexuellt. Det är i så fall andras fantasier som får den till det, säger han till Lokaltidningen Kristianstad och fortsätter:

– Alla våra bilar och kläder har den här loggan så det är svårt att bara ta bort den så som det ser ut nu kommer vi att fortsätta använda oss av loggan i vår marknadsföring precis som vi gjort de senaste tio åren.

Bilden har inte samband med städning

Men RON bedömer alltså att bilden är könsdiskriminerande. Såhär skriver de i sitt utlåtande:

”Opinionsnämnden finner att kvinnan på bilden genom så kallad french maid klädsel och pose framställs som ett sexobjekt. Pratbubblan med texten “Du använder väl Rut?” förstärker detta intryck. Framställningen av kvinnan har inte något samband med de marknadsförda städ- och trädgårdstjänsterna och hon framställs därför på ett sätt som får anses nedvärderande. Att bilden är tecknad ändrar inte bedömningen.”