Fastighetsskötare ska städa trapphus: ”Lite känslig punkt”
Fastighetsskötarna på kommunalt ägda Sävebo städar numera trapphus minst en gång i veckan. VD:n för bolaget konstaterar att frågan är känslig.
Fastighetsbolaget Sävebo, som ägs av Sävsjö kommun i norra Småland, har genomgått en omorganisation. Den innebär förändringar på flera plan.
Den senaste, som trädde i kraft i maj, rör alla fastighetsskötare. I deras arbetsuppgifter ingår nu även att städa trapphusen.
Känslig fråga
– Det är en lite känslig punkt, det är inget att hymla med, säger Sävebos vd Urban Blücher i en intervju med tidningen Smålands Dagblad.
Tidigare har bolaget hyrt in städpersonal utifrån för trappstädningen, men den sköts alltså numera av fastighetsskötarna själva.
Det krävs utbildning och konsekvensanalys vid förändrade arbetsuppgifter.
Enligt David Sjörén, ombudsman på Fastighets Region Väst, har förbundet inga medlemmar på Sävebo.
– Därför har vi inte varit med i någon förhandling kring omorganisationen, säger han.
Utbildning krävs
David Sjörén vill dock lyfta att det alltid är viktigt att fastighetsskötare som får förändrade arbetsuppgifter och även ska ägna sig åt rutinmässig lokalvård behöver få utbildning kring det.
– Man ska också få tillgång till rätt utrustning eftersom det innebär en förändrad arbetsmiljö. Det behöver dessutom göras en konsekvensanalys eftersom det inte är helt ovanligt med olyckor i samband med trappstäd.
Få kombitjänster
Det finns ingen regel i kollektivavtalen i hur stor omfattning medlemmar med yrkestiteln fastighetsskötare kan ägna en del av sin arbetstid till att städa.
Det förhandlas lokalt mellan arbetsgivare och arbetsplatsklubb.
Men enligt Nicklas Nilsson, nationellt verksamhetsansvarig för avtal och förhandling på Fastighets, är det allt mer ovanligt.
Högre löner
När han i våras tillsammans med arbetsgivarorganisationen Fastigo besökte ett tiotal arbetsgivare på avtalsområdet var det enbart en som hade kombitjänster.
Orsaken är att fastighetsskötarnas löner de senaste åren har gått upp, menar han.
– Det brukar vara väldigt oekonomiskt att ha fastighetsskötare till denna arbetsuppgift. Men på arbetsplatser utan medlemmar är lönen förmodligen lägre enligt vår riksomfattande statistik. Det kan då spela mindre roll.