Bakslag för Kleni – klassas inte längre som seriöst städföretag
Städbolaget Kleni lever inte upp till de krav som ställs på ett seriöst företag. Därför tas deras auktorisation bort av en enig nämnd där både Almega serviceföretagen och fackförbunden är representerade.
Fastighets region ost har också informerat bolaget att facket kommer kalla till förhandling om avtalsbrott.
I auktorisationsnämnden sitter representanter från arbetsgivarorganisationen, fackförbunden Fastighets och Kommunal samt en opartisk ordförande.
– Vi hade fått signaler från kunder att de varit missnöjda med Klenis arbete, säger Martin Stenmo som är chef för Almega serviceföretagen.
Fackförbunden hade fått varningssignaler från sitt nätverk som jobbar mot arbetskriminalitet.
– Vi har fått uppgifter om att de lägger underbud på städentreprenader med priser som gör att det är orimligt att kunna följa regler och kollektivavtal, säger Fastighets ombudsman Ewa Edström.
Klarar inte kriterierna
Almegas egen utredning har visat att företaget inte lever upp till de kriterier nämnden har för att vara ett Auktoriserat serviceföretag:
- Klenis vd Stefan Köhler var involverad i en bolagskonkurs 2023, i ett bolag som är närstående städbranschen där han också var vd. Det är i strid med kriteriet att inte ha en historik av konkurser i branschen eller närliggande branscher.
- Kleni AB har endast 15 ID-kort utfärdade, vilket inte räcker för personalstyrkan eller eventuell personal hos underentreprenör (UE), vilket är i strid med kriteriet att all personal som arbetar ute hos kund skall bära synliga ID-handlingar.
- UE skall inte ha någon aktuell skuld avseende skatt eller sociala avgifter registrerad hos Kronofogdemyndigheten. Enligt nämnden kan det inte vara en nyhet för ledningen i Kleni AB att UE Personal Management i Sverige AB hade skulder avseende skatt och sociala avgifter, redan vid årsskiftet 2023/24. Ändå valde företaget att inte agera och byta ut UE.
- Samtliga anställda som arbetar ute hos kund ska bära synliga ID-handlingar. Eftersom Personal Management i Sverige AB inte hade någon registrering av ID-kort hos ID 06 eller ServiceID, kan nämnden inte se att Kleni AB följt upp detta krav med sin UE, vilket är en avvikelse från kriteriet. (dock finns en möjlighet att annat ID-kort används)
Kan vara kvar i Almega
– Auktoriserade bolag behöver förnya sin auktorisation årligen. Men om vi, som vid detta fall, får indikationer på att någonting inte stämmer kan vi granska dem i förtid. Det har vi gjort under en period och är trygga i beslutet, skriver nämndens opartiske ordförande Thomas Kolbe i ett pressmeddelande.
Trots att Kleni fråntagits städbranschens auktorisation blir det inte uteslutet som medlem i arbetsgivarorganisationen.
– Även oauktoriserade företag kan ha kollektivavtal, vilket i grunden är bra, både för företaget och medarbetarna, eftersom det borgar för tydliga regler, trygghet och medbestämmande, säger Martin Stenmo på Almega serviceföretagen.
Fastighets tycker att alla företag ska vara med i en arbetsgivarorganisation, till och med de kriminella.
– Medlemskapet gör att de blir bundna av ett kollektivavtal med oss och det ger oss större möjligheter att kontrollera dem och faktiskt driva tvister när de brutit mot avtalet, säger Ewa Edström.
Vill återvinna förtroendet
Klenis vd Stefan Köhler skriver i ett mejl till Fastighetsfolket att bolaget tagit del av auktorisationsnämndens beslut och arbetar nu för att återvinna nämndens förtroende.
Samtidigt har Fastighets region ost inlett en dialog med bolaget och ombudsman Jamal El Mourabit har informerat att han kommer kalla dem till förhandling om diverse avtalsbrott. Men i skrivande stund har ingen förhandlingsframställan gått iväg.
– Vi har bestämt att företaget ska delge oss samtliga arbetsplatser så facket kan göra besök. De ska också boka ett möte med samtliga medarbetare för att vi ska informera om vad som pågår, säger Jamal El Mourabit.
Auktoriserat serviceföretag
Auktorisationen är skapad för att stärka städ- och servicebranschen och lyfta fram seriösa företag. Det ska vara en trygghet för kunder, företag och medarbetare. Kriterierna är framtagna i samverkan mellan Almega Serviceföretagen, Fastighets och Kommunal.
De auktoriserade företagen kontrolleras varje år för att säkerställa att de fortsatt möter kriterierna.
Almega serviceföretagen har 1600 medlemsföretag varav 160 är auktoriserade.