Här går kvalitet före pris
Många säger att det är omöjligt – att konkurrera med vettiga villkor och priser i den överetablerade städbranschen. Men det är inte sant. Uniqa floor care, som städar Ica Maxi i Falun, har fått kunden att förstå och uppskatta värdet av städtjänsterna.
Uniqa floor care är ett litet städföretag med verksamhet i Stockholm och Dalarna. På stora Ica Maxi i Falun är det Ioannis Patiniotis som sköter ruljansen. Och han gör det på ett något okonventionellt sätt.
– Vi jobbar inte som de flesta andra städfirmor för att jaga jobb. Vi är inte stora och vi kommer aldrig att bli det heller, säger han, och fortsätter:
– Jag tycker att andra städfirmor förstör marknaden. Kunderna har pengar men när städföretagen går ner i pris är det klart att kunderna fortsätter att kräva att det ska vara billigt.
I Falun har företaget bara Ica som kund, och trots att det dyker upp andra erbjudanden slutar det som regel med att Ioannis Patiniotis tackar nej.
– När jag frågar om de vill ha det billigt eller om de vill ha kvalitet så är de inte intresserade.
I Falun har man istället byggt upp ett förtroende och siktar på ett mer långsiktigt samarbete utan särskilda pekpinnar eller krav från Icahandlaren. Samtidigt måste man leverera en bra tjänst för att behålla förtroendet.
– Jag vill kunna presentera det här även en skitig dag i mars, säger Ioannis Patiniotis, och slår ut med armarna mot det blanka golvet vid kassorna.
– Och för att kunna det måste du gilla det du gör.Han visar stolt runt i butiken och hälsar med ett leende på kund efter kund.
– När vi började med dagstäd var kunderna irriterade, men nu reagerar de positivt när vi kommer, säger han.
Uniqa floor care arbetar nämligen både dag- och nattetid i butiken. Ett önskemål från Ioannis Patiniotis är att kunna minska nattjobbet, men det är svårt att sköta allt på dagen, så det är en långsiktig process.
En av företagets fem anställda i butiken är 22- åriga Ioannis Likai. Han kom till Sverige från Grekland för sju månader sedan och har inte fått helt kläm på svenskan ännu. Jobbet är en perfekt möjlighet att öva. Ioannis Patiniotis, som är landsman, har hjälpt honom in i det svenska systemet.
– Han har gett mig en stor chans, säger Ioannis Likai.
Han sköter underhållsstäd, framför allt av golvet i butiken, mellan klockan 16 och 22.
– Det är inte ett särskilt tufft jobb, om man inte är lat. Vi gör vårt bästa för att hålla rent i butiken, säger Ioannis Likai.
I arbetsgruppen ingår också svenskryska Arto Isola och tre killar från Somalia. Två av de somaliska killarna jobbar natt medan en vanligtvis går på dagskiftet.
– De andra vill inte jobba på dagen. Men efter att den här killen fick prova det vill han inte byta tillbaka. Och nu håller han på att lära sig svenska bättre, eftersom han behöver det när han jobbar bland butikskunderna, berättar Ioannis Patiniotis.
För det är en konst att jobba på dagen. Det gäller att vara ödmjuk och uppmärksam för att inte vara alltför mycket i vägen för kunderna.
Ioannis Patiniotis fortsätter att guida runt bland gångarna. Då och då böjer han sig ner och plockar upp en servett eller något annat skräp.
– Det handlar om små detaljer.
Han påpekar att det lätt skapar en positiv känsla bland kunderna om det är välstädat. Om det redan är rent fortsätter de flesta att hålla ordning i butiken, medan det psykologiskt blir lättare att skräpa ner om det redan är stökigt.
Insikterna kommer från erfarenhet, något som Ioannis Patiniotis vid det här laget har mycket av. Han har tidigare städat på Ica vid Kungens kurva i Stockholm, men när butiken bytte ägare ändrades också synen på butiksstädningen. Budgeten minskade och Uniqa floor care valde att inte slåss om uppdraget. Istället kom frågan från Dalarna.
– Vi var inte helt nöjda med den städfirma vi hade tidigare. Golvet blev inte rent och vi kom inte till någon bra lösning. Och eftersom vi jobbat med Ioannis tidigare, i Stockholm, visste vi vad han kunde, säger Icas butikschef Niklas Bergström.
När frågan kom åkte Ioannis Patiniotis till butiken i Falun för att uppskatta behoven och göra en bra planering för arbetet. Först därefter kunde priset sättas, och kunden köpte konceptet.
– Att inte betala är att tänka kortsiktigt. Man får vad man betalar för, och i dagsläget tycker vi att det här är värt pengarna, säger Niklas Bergström.
Efter ett och ett halvt år har Ica inte ändrat uppfattning, särskilt inte som kunderna reagerar positivt på den rena butiken.
Samtidigt förstår Ioannis Patiniotis att det i vanliga fall är svårt för en uppköpare att avgöra vad som är ett bra erbjudande endast utifrån en offert. Särskilt som många lovar mer än de kan hålla.
– Men sådana företag gör aldrig mer än det som står i avtalet. Om det står på schemat att kylen ska städas en gång i veckan så städas den aldrig oftare än så, även om den är skitig, säger han.
Uniqa floor care städar inte på det sättet. I stället är det upp till de anställda att bedöma hur lång tid som ska avsättas för ett visst ställe.
– Det går inte att lägga två timmar på att städa något om det inte behövs. Samtidigt tar vissa saker ibland längre tid än beräknat, men eftersom jag själv är här i butiken och inte på ett kontor så ser jag problemet.
Till skilllnad från många andra arbetsledare är Ioannis Patiniotis inte någon osynlig chef. Hans filosofi är att ta minst lika stor del i arbetet som sina anställda.
– Om jag kommer här med slips och portfölj får jag inget förtroende från killarna, då lyssnar de inte på mig, säger han.
Metoderna är inte heller helt vanliga.
– Vi väntar inte tills det har blivit skitigt utan försöker förebygga. Vi städar kontinuerligt, vid behov, vi försöker att jaga damm överallt.
Och finns det något som kan förändras så att butiken blir lättare att hålla ren är Ioannis Patiniotis inte den som sitter tyst. Han har till exempel haft synpunkter på utformningen av grillborden i caféet, vilka fläktfilter som används och storleken på gruset på parkeringen.
Detta ser också de fackliga ombuden på Fastighets i Falun. Och de är mycket nöjda med hur arbetet fungerar på Ica.
– Det är ett trendbrott, Ioannis är driftig och kommer med förslag på sådant som behöver förbättras för att underlätta städningen. Och han ställer inte upp på något annat än att han får betalt för tjänsterna, säger Tommy Nygårds, fackligt ombud.
Dessutom har Ioannis Patiniotis varit den som drivit på och tagit initiativ till ett bra samarbete med facket.
– Flera av mina anställda var negativa till facket så jag tog kontakt med Fastighets och bad dem komma och visa vad det betyder. De anställda får själva välja, men jag vill att de ska vara informerade, säger han.
Och efter att ha sett att arbetet fungerar och att de anställda trivs har Fastighets inte heller ångrat att de gett dispens för nattstäd.
– Förut var det två städare som på dagtid skulle sköta all städning. Nu är de totalt sex personer som städar sju dagar i veckan. De jobbar inte heltid men får skälig ersättning och då tycker vi att det fungerar bra, säger Tommy Nygårds.
Arto Isola, den i gänget som jobbat längst, är en av dem som jobbar obekväma arbetstider, från 22 till 02. Hans främsta uppgift på nätterna är att polera golvet så att det är lättskött på dagen.
– För mig passar det att jobba de här timmarna eftersom jag jobbar med annat på dagarna. Vi får själva bestämma över vår tid när vi är på jobbet och det passar mig bra, säger han.
Till skillnad från sina somaliska kollegor har Arto Isola dock inte övertygats om att gå med i facket. Han förklarar att han har funderat över det men inte tyckt sig ha behov av ett medlemskap. Inte heller Ioannis Likai har gått med i Fastighets ännu, men han berättar att han funderar på saken.
Hur det än blir med det fackliga medlemskapet så har åtminstone Ioannis Patiniotis yrkesstolthet smittat av sig till de anställda.
Vi har kommit tillbaka till det skinande blanka golvet vid kassorna.
– Det här gjorde jag tidigare i veckan och än är det rent, men innan jag har hunnit runt hela butiken är det dags att börja där igen, säger Arto Isola.
Att städa en butik tar tid, och måste få kosta pengar.