Den pågående konflikten mellan Seko och Almega får nu stöd från Fastighets, som lägger varsel om sympatistrejk.
– Det här är en jätteviktig fråga som berör alla förbund, säger Magnus Pettersson, Fastighets andre förbundsordförande.

Konflikten mellan fackförbundet Seko och arbetsgivarorganisationen Almega, om användandet av hel- och deltidstjänster, trappas upp. Strejken inleddes på Öresundståg och Snälltåget i Skåne den 1 juni. Därefter har utökade varsel lagts för bland annat Kustpilen och pendeltågstrafiken i stockholmsregionen.

Många organisationer, bland annat 6F, har gjort stöduttalanden för Seko och nu varslar flera fackförbund om stödåtgärder. I dag, torsdag, varslar även Fastighets.

Om konflikten inte får någon lösning kommer ISS-städarna på Billerud Korsnäs, utanför Gävle, att tas ut i strejk från och med klockan 01.00 onsdagen den 25 juni.
– Om Almega vinner det här kan arbetsgivarna fortsätta att utnyttja situationen och fortsätta att omvandla heltidstjänster till deltidstjänster. Det kan vi inte acceptera, säger Magnus Pettersson.

Förutom Fastighets har även Elektrikerna och Hotell- och restaurangfacket varslat om stödåtgärder. Och Magnus Pettersson väntar att fler följer efter.
– Samtliga LO-förbund har fått en förfrågan om sympatiåtgärder och ju fler sympativarsel som kommer, desto större press blir det på Almega att lösa situationen, säger han.
Samtidigt pågår diskussioner mellan Seko och Almega. Vid klockan fyra nu på eftermiddagen i dag, torsdag, kommer medlarna att lägga ett bud som ska besvaras av parterna klockan sju.
Bakgrund

  • Konflikten handlar om användandet av deltids- och visstidsanställningar. Den utlösande faktorn var när tågoperatören Veolia sa upp hundratals anställda och ville omvandla en stor andel heltidstjänster till deltidstjänster. Enligt Almega innebär Sekos krav inskränkningar i arbetsgivarnas rätt att leda och fördela arbetet.
  • Den 1 juni togs samtliga medlemmar på Öresundståg och Snälltåget i Skåne ut i strejk och därefter har konflikten trappats upp ytterligare. Den 17 juni stannar även Kustpilen, som kör i Östergötland och Småland, och från och med den 20 juni omfattas både Krösatåg, i Småland, och pendeltågstrafiken i stockholmsregionen.
  • Medan Almega endast vill förhandla om det centrala kollektivavtalet kräver Seko att det ska bli en lösning även på de lokala problemen på Veolia.

 

Läs också: Sympatistrejken blir inte av