Hammarkullen i nordvästra Göteborg ska bli ett tryggare och roligare bostadsområde. Därför har en ny tjänst som områdesvärd inrättats av Bostadsbolaget. Shivan Abdullah, utbildad fastighetsingenjör i Fastighetsakademin, har i uppgift att ha kontakt med hyresgäster och förebygga eventuella oroligheter.

Torget i Hammarkullen har ännu vid åttatiden inte vaknat till liv. Bara i en lokal, Bostadsbolagets boservicekontor, lyser lamporna. Bostadsbolaget förvaltar här drygt 1 300 lägenheter, de flesta i stadsdelens vita åttavåningshus. Kontoret, som varje morgon har öppet en timme, får många besök även den här gången.
En av de fyra som står bakom disken för att hjälpa hyresgästerna är områdesvärd Shivan Abdullah.
– Det är i första hand kvartersvärdarna som tar emot felanmälningar och beställningar. Jag hoppar in om en hyresgäst framför sitt ärende på kur- diska eller arabiska eller har ett störningsärende, säger han.
En kvinna, som Shivan känner igen, vill beställa en fläkt till sin lägenhet.
– Jag kan ta det, säger Shivan till kvartersvärdarna och sätter sig med henne till bords vid entrén.
Shivan informerar kvinnan på kurdiska om alternativen och hur mycket hyran kommer att höjas. Han fyller också i en blankett med alla uppgifter åt henne.

Det händer att bråk mellan olika ungdomsgäng uppstår i Hammarkullen centrum. I somras blev en miljövärd slagen av en arg hyresgäst och boservicekontorets fönster slogs sönder vid ett tillfälle. Tjänsten som områdesvärd kom till i augusti för att öka trivseln i Hammarkullen och förbättra kontakten mellan de boende och företaget.
Områdesvärden ska jobba förebyggande med störnings- och ordningsfrågor i Bostadsbolagets regi. Shivan, som då arbetade som kvartersvärd
i stadsdelen, blev tillfrågad och tackade ja till tjänsten. Han är uppvuxen i Angered och har bra kontakt med folk även i Hammarkullen.
– Jag känner många, är flerspråkig och tycker om att jobba med människor. Jag är både social och glad så tjänsten passar mycket bra för mig. Dessutom tror jag att när vi har bra kontakt med våra hyresgäster blir också området bättre och tryggare, säger han.

Shivan pratar2En nyhet sedan Shivan började är trapphusmöten på kvällstid för att få ut information och skapa bättre ordning i och utanför fastigheterna. Shivans uppgift är att kalla hyresgästerna, ett trapphus i taget. Möten sker i entrén och börjar alltid med att var och en får presentera sig själv.
– Jag förklarar inte för hårt, men inte heller för
mjukt. På det sättet får jag också en dialog. Även hyresgästerna ska föra fram sina åsikter
om Bostadsbolaget och komma med önskemål.
Shivan tror på trapphusmöten som ett sätt att förbättra kontakten med hyresgästerna. Han ser också att fler boende kommer till möten.
Ett annat sätt att förbättra dialogen mellan hyresgäster och Bostadsbolaget är Shivans dagliga promenader runt i bostadsområdet. Han ska lyssna på hyresgästernas önskemål och klagomål, eller bara finnas till. Shivan berättar att han ofta pratar med barn och ungdomar om allt möjligt och spelar lite fotboll när vädret tillåter.

När vi går runt Hammarkullen är det dock ganska tomt på gatorna. Ett snöoväder har precis nått Göteborg. De flesta vuxna vill hålla sig inomhus och barn och ungdomar är fortfarande i skolan. Men så fort vi möter någon blir det en pratstund. Vi träffar en manlig hyresgäst vid en port som av någon anledning står öppen. Mannen påpekar
 på arabiska att han ringt om porten som inte går igen. Samtidigt tar han upp problemet med att några rökare håller till utanför och lämnar fimpar kvar på marken.

Senare under promenaden möter vi en kvinna med rollator som bott här i flera årtionden. Kvinnan och Shivan kramar om varandra, så som de ofta gör. Det har gått några veckor sedan de sågs senast så hon passar på att fråga Shivan om det hänt något nytt i bostadsområdet. Den här gången sker samtalet på svenska.
Vi gör också ett besök hemma hos Bahar Aydenih, som bott i området i drygt tio år.
– Hammarkullen har ett av Göteborgs bästa lägen. Men det är också en segregerad förort. Tyvärr är jag ofta orolig när jag släpper ut mina barn på gården för att leka. Det har dock blivit tryggare under senare tid. Vi har färre störande hundar och mopeder i området. Och utebelysningen har blivit bättre, säger hon.
Bahar är tacksam för att Shivan finns och beskriver honom som en stor tillgång:
– Han finns alltid till hands vilket är skönt att veta om jag har svårt att nå min kvartersvärd. Vi kommer inte från samma land men Shivan kan vår kultur och har därför ett annat bemötande.
– Att han är ung är också bra. Han kan vara en förebild för de ungdomar som håller till runt torget och som det inte gått bra för i skolan. De kan se att Shivan, som utbildat sig, har ett bra jobb.
Bahar tycker att Bostadsbolaget gör mycket 
för att förbättra Hammarkullen, men fler måste engagera sig, säger hon innan det är dags för oss att gå vidare.

kontoret
Åter på plats i boservicekontoret sätter vi oss i Shivans arbetsrum. Telefonen ringer och kvartersvärdar tittar in med sina frågor. Han trivs med sin roll som områdesvärd eftersom det är en tjänst med många delar. Ett är att samordna aktiviteter mellan olika aktörer i stadsdelen och vara kontaktperson för till exempel stadsdelsförvaltningen och de lokala Hyresgästföreningarna. Ännu så länge har det inte blivit så mycket av samordning av aktiviteter. Däremot har han ofta kontakt med till exempel stadsdelsförvaltningen. Det sker om en hyresgäst inte betalar sin hyra i tid. Då gör tjänstemän från stadsdelsförvaltningen och Shivan tillsammans ett hembesök för att komma fram till en lösning.
Störningsärenden hör också till jobbet.
– Jag är ingen polis så mitt uppdrag även här är att skapa dialog, säger han och berättar att det ofta sker tillsammans med störningsjouren, den ansvariga kvartersvärden och förvaltaren.
– Bostadsbolaget tar störningsärenden och konflikter på allvar och lyckas oftast lösa dem. Om bråket och störningsärenden inte upphör kan vi tvingas skrämma hyresgästerna med uppsägning av kontraktet. Men det sker enbart i undantagsfall.

Trots att Shivan tar hand om sociala problem och löser konflikter som uppstår har han inte råkat ut för obehagliga situationer. Det händer sällan att en hyresgäst blir arg, beter sig otrevligt och skriker åt Shivan.
– Jag kan välja att gå därifrån och återkomma när hyresgästen har lugnat ner sig. Eller jag kan låta hyresgästen prata klart och sedan försöka komma fram till en lösning. Jag kan snacka och ta folk på rätt sätt, säger Shivan.
Shivans sätt är att vara trevlig, han vill gärna ha ögonkontakt med personen han pratar med för att få honom eller henne att känna sig trygg.
– När man visar respekt får man respekt. Det är en bra regel här ute, säger han.

Tjänsten som områdesvärd är än så länge ett försök på ett år. Shivan har stora förhoppningar om att den ska vara kvar. Han har planer på att sätta igång med bio för barn eller att ordna resor för hyresgästerna, till exempel till Ullared. Till våren är det dags att inviga en ny, liten fotbolls-, basket- och bandyplan, en positiv händelse som ska uppmärksammas med en fest. Det ska då bli en match mellan hyresgäster och Bostadsbolagets personal, utlovar Shivan.

ShivanLite mer om Hammarkullen

  • I Hammarkullen bor cirka 8 000 personer.
  • Cirka 100 olika språk talas i området och ett åttiotal nationaliteter är representerade.
  • 57 procent av invånarna är födda utanför Sverige.