Städentreprenör vill se ökat ansvar
Städföretag måste bli mer affärsmässiga, satsa på ny teknik och kompetent personal med bra arbetsvillkor. Då kommer oetiska firmor som bara konkurrerar med priset att slås ut.
Det hävdar städentreprenören David Pilbäck.
Den dag jag träffar idérike och vältalige David Pilbäck, som driver Gnistra Städ, har han sju möten.
– Jag planerar affärsverksamheten noga och det är effektivt att förlägga mötena till vissa veckodagar, säger han. Dessutom tar jag hand om mig, inte minst för att jag arbetat inom psykiatrin. Många män i karriären kör bara på tills de går in i väggen. Det gäller att hinna leva också – något jag föreläser om. Själv är jag i vår hemmapappa på halvtid med mitt yngsta barn.
David månar också om sin personal.
– Städarna ska ha schysta arbetsvillkor och få uppskattning för sitt arbete, säger han. Med avtalsenliga löner lockas de inte att extraknäcka för svarta pengar och blir inte trötta och slitna. När företaget blir större och vi fått igen det vi satsat avser jag att betala ut en del av vinsten till dem.
Han är upprörd över allt svartjobb inom städbranschen och papperslösa som utnyttjas av oetiska företag.
– Seriösa städföretag borde ihop med Fastighetsanställdas förbund och Almega agera för att stävja dessa missförhållanden.
Ett sätt att uppdatera städyrket är ny teknik. På Gnistra Städ är alla städare utrustade med smartphones. Via en app har de koll på arbetsscheman och arbetsinstruktioner och tidrapporterar.
Med hjälp av gps hittar de till kunderna.
– Städarna kan arbeta självständigt och jag kan ägna mig åt att ”skala upp” företaget, säger han. Tillväxt är dock inget mål i sig. Vi måste först ha rätt kompetens.
Gnistra städs nisch är säkerhetsklassad städning. Det kan innefatta till exempel advokatbyråer, finansföretag, mediebolag, kärnkraftverk och hemstädning åt högt uppsatta personer.
– Vi samarbetar med säkerhetsföretag och gör säkerhetsanalyser enligt scenariot ”Vad är det värsta som kan hända?” . Vilka kunder vi har kan jag inte berätta. Det skulle försätta städarna i en utsatt position, säger han.
Förutom intresse för och kunskap
om ny teknik måste städarna behärska svenska och engelska eftersom kunderna kräver det.
– Städföretag anställer ofta personal på lite lösa boliner och det tummas på språkkunskaper. Jag vill ha ett cv på engelska och begär utdrag ur belastningsregistret och den som anställs får skriva på tystnadsavtal.
Den viktigaste egenskapen hos en städare är ärlighet.
– Jag måste obetingat kunna lita på att en städare inte känner sig frestad att sälja information eller lämna ut larmkoder. Ett enda felsteg kan förstöra varumärket.
Vilja till vidareutveckling är också avgörande.
– Anställer jag en städare ser jag en blivande arbetsledare och när jag anställer en arbetsledare en områdeschef, säger han.
David började städa som extrajobb i 20-årsåldern och blev snabbt arbetsledare. Efter några år kunde han branschen, studerade entreprenörskap och filosofi och startade Gnistra Städ.
– Många i städbranschen vet inte hur man driver företag och tycker att det
är jobbigt att skaffa kunder. Därför går många firmor omkull. Jag gillar att sälja och designar en tjänst som svarar upp mot kundens specifika krav.
David ser städning som en fot in hos en kund.
– Målsättningen är att driva hela kontoret. Facility management är bra både för företaget och städarna som får ett mer omväxlande jobb.
Som företagare och medmänniska vill David ta ett socialt ansvar. Ett projekt är Städare utan gränser. Genom att samla in pengar av kunder ska Gnistra Städ erbjuda gratis storstädning åt ensamstående föräldrar som sliter för att få ekonomin att gå ihop och knappt hinner umgås med barnen.
– En sådan liten insats för oss skulle betyda jättemycket för dem, säger han.
David Pilbäck
Gör: Städentreprenör. Äger Gnistra Städ som jobbar med säkerhetsklassad städning.
Ålder: 37 år.
Bor: Tullinge.
Familj: Annika och tre barn.
Intressen: Familjen och argentinsk tango.