De lär ut tvättstugans ABC
I fastigheter som Migrationsverket hyr av Hedemorabostäder ska flyktingar från skilda länder samsas. Vilket inte har fungerat problemfritt. Boende har stört varandra och det var varit kaosartat i tvättstugor och soprum. Röda Korsets projekt IBO-värdar har dock skapat en positiv förändring.
En av de asylsökande som utsetts till IBO-värd är Nidal Fadel som flytt till Sverige från Syrien. Han är entusiastisk över sin nya roll och prisar Röda Korset, kommunala bostadsbolaget Hedemorabostäder och den lugne, hjälpsamme Börje Westman som är fastighetsskötare
i bostadsområdet Långshyttan. Här inkvarteras många flyktingar som skickats till den lilla bruksorten i Dalarna.
– Jag är stolt över uppdraget och tvekade inte att tacka ja, säger Nidal på en sammanflätad svenska och engelska som är lätt att förstå. Det gör att jag känner mig behövd och uppskattad. Som asylsökande befinner man sig annars i en limbotillvaro.
Medan Börje rattar bilen genom lättande regndimmor till Långshyttan – beläget cirka 2 mil från centralorten Hedemora – berättar Nidal om den närmast obeskrivliga terrorn i sitt hemland.
– Ni svenskar känner väl till IS? Allt dödande, allt dödande! Det fanns inget annat val än att fly. Ingen är säker i Syrien och vårt vackra land ligger i ruiner, säger han.
Nidal hoppas få uppehållstillstånd i Sverige och drömmer om att få börja arbeta igen och kunna försörja sin familj av egen kraft.
– Jag och min familj har blivit mycket väl mottagna i Hedemora, säger han. Men du måste förlika dig med att det dröjer innan du får hjälp med allt som behövs. Det gäller att ta ett steg i taget. Det förklarar jag för de nya flyktingar som flyttar in.
Nidal Fadel och Fiori Fssahaye – en annan godhjärtad och välformulerad IBO-värd – visar stolt hur prydligt och välstädat det i dag är i den ständigt fulltecknade tvättstugan. Värdarnas uppmaning att alla ska anteckna sig för tvättid och stryka sitt namn om de inte vill ha den, fungerar också mycket bättre nu. I soprummen hamnar inga matrester i pappersåtervinningen längre. Inga sopor slängs heller vid sidan om kärlen. Förut kunde där vara högar av plastpåsar och kasserade saker. Fiori och Nidal framhåller att nykomna flyktingar ibland inte förstår eller bryr sig om att ta reda på, vilka regler som gäller i boendet. De som stör har ofta heller inte tänkt på att deras beteende irriterar grannarna.
– Att det fungerar på det viset är inte så konstigt. Folk har så mycket annat att tänka på och har varit med om fruktansvärda saker, säger Nidal. I en del lägenheter bor det dessutom flera personer som inte känner varandra och det är naturligtvis en jobbig situation.
– Det är viktigt att inga boende känner sig anklagade för att ha gjort fel, säger Fiori. Utan det gäller att lugnt och vänligt förklara vilka regler som finns och framhålla att alla ska trivas i husen.
Båda IBO-värdarna säger att boende lyssnar på, och tar till sig, informationen de ger.
Strax ges ett bevis på det. Ute på gården blir Nidal kontaktad av en nyinflyttad landsman som huttrar i höstkylan i slitna kortbyxor och flipflops. Han vill ha hjälp att finna sig till rätta i den nya tillvaron. De pratar en stund och snart förbyts underbart nog mannens skrämda blick mot ett leende.
Under resan åter till Hedemora förklarar Börje Westman att IBO-värdarna gör stor nytta och hjälper fastighetsskötarna i deras arbete.
– Förutom klart bättre ordning i tvättstugor och soprum är det även mindre skräp som behöver plockas upp på gårdarna. Även klotter och annan skadegörelse har minskat. Nyanlända flyktingar är naturligtvis också glada över att möta värdar som de kan fråga till råds på sitt hemspråk.
Att kommunicera med IBO-värdarna tycker han går fint.
– Är det något de inte förstår på svenska eller som jag inte förstår på engelska löser vi det via ”teckenspråk”, säger Börje.
Initiativtagare till projektet med IBO-värdar, som handlar väldigt mycket om praktik och mycket
lite om teori, är Tamara Jokinen på Röda Korset
i Hedemora.
– Jag grubblade över hur trivseln och förståelsen mellan boende i Migrationsverkets hus skulle kunna förbättras, säger hon. Idén jag fick att låta några av de asylsökande som bor där fungera som värdar och hjälpa nyanlända flyktingar till rätta kändes klockren. Men jag var tveksam till hur den skulle tas emot av Hedemorabostäder och ringde med hjärtat i halsgropen till deras vd. När han gav mitt förslag klartecken blev jag hjärtinnerligt glad. Nu hoppas jag att projektet sprids som ringar på vattnet till andra kommuner.
Tamara förklarar att det har varit lätt att hitta lämpliga IBO-värdar.
– Genom den språkskola Röda Korset driver träffar jag alla flyktingar som kommer till Hedemora. Några av eleverna kände jag spontant skulle passa jättebra som värdar, säger hon.
Kraven som ställ på en IBO-värd är att han eller hon måste uppträda lugnt och sansat och utstråla en stor värme och vilja att hjälpa flyktingar som känner sig frustrerade och vilsna i sitt boende och på orten. En IBO-värd bör vara flerspråkig och ska kunna berätta om Hedemorabostäder, Migrationsverket och Röda Korset på ett bra sätt.
– De fina västar bostadsföretaget utrustat dem med gör att de är lätta att identifiera för boende, säger hon. När värdarna fick på sig dem kände jag att det gav dem en pondus. Innan de började sitt uppdrag följde jag med och knackade dörr i husen så alla boende skulle känna till nyheten.
Erik Kristiansson, vd för Hedemorabostäder, bekräftar att IBO-värdarna är en succé.
– Det lyckosamma projektet bidrar till att vi planerar att hyra ut fler fastigheter till Migrationsverket. Jag kände direkt att Tamaras idé var rätt väg för att få boende att hörsamma de ordningsregler som gäller för boendet och även underlätta jobbet för våra fastighetsskötare. Resultatet lät heller inte vänta på sig.
– Vi på Hedemorabostäder vill gärna hjälpa till så flyktingar känner sig välkomna hit. All vår personal uppskattar det här projektet. Kanske kan några av IBO-värdarna, om de får uppehållstillstånd och vill stanna i Hedemora, i framtiden få anställning som fastighetsskötare hos oss, säger han.
Fotnot: IBO-värdarna i Hedemora deltar i Röda Korsets språkskola och uppdraget är en utbildningsaktivitet. Någon ersättning utgår därför inte. IBO står för Integration i Bostadsområden.
Tips: Om ni vill satsa på IBO-värdar
- Personerna ska kunna uppträda lugnt och vänligt.
- De bör utstråla värme och vilja att hjälpa sina medmänniskor.
- Flerspråkighet är ett plus.
- De ska kunna berätta sakligt om bostadsföretaget, Migrationsverket med mera.
- Utrusta värdarna med västar eller an- dra kläder som ger auktoritet.