I Faluns kommunala bostadsbolag Kopparstadens cykelverkstad räddas herrelösa cyklar från skroten. En modell som ger vinster både för miljön, folkhälsan och samhället.

På en vägg hänger nya däck i olika dimensioner och mellan arbetsbänken och skyltfönstret trängs cyklar i olika färger och modeller. Några har punka, andra är böjda i ramen, någon saknar en sadel och ytterligare några har inga skavanker alls.
– Ibland är det enda vi behöver göra att klippa upp låset och montera dit ett nytt, konstaterar Kopparstadens vikarierande marknadschef Stefan Carlsson.
Cykelverkstaden har inrymts i ett före detta galleri på Slaggatan i Falun. Smart Fart står det på emaljskylten utanför dörren. Ett namn som är lätt att förstå på svenska, men på engelska… Smart prutt?
– Vi skrattade gott åt namnet när vår kommunikationsbyrå föreslog det. Men jag tycker att det är jättebra, hela den här gasgrejen. Man måste kunna driva lite med sig själv också, säger Stefan Carlsson och skrattar.
Idén om att ta hand om herrelösa cyklar ute 
i Kopparstadens bostadsområden kom från bostadsbolagets vd Pernilla Wigren. I september förra året öppnade cykelverkstaden.
– Tidigare körde vi övergivna cyklar till återvinningscentralen eller Ta till vara, men de var väldigt kräsna. De ville inte ha cyklar som det var några skavanker på. Nu kan vi själva ta hand om de cyklar som kan åtgärdas med enklare fix, säger Stefan Carlsson.

”Jag älskar mitt jobb”, säger Ebrima Savage, som har tagit hand om 100 herrelösa cyklar.

Ebrima Savage dyker upp i dörren. Han kommer direkt från fredagsbönen i moskén och ska jobba några timmar till innan det är dags för helg. När han fick frågan om att börja jobba åt Kopparstaden hade han en tillfällig tjänst som allt i allo på en gymnasieskola, ett så kallat kommunalt resursjobb. Samma anställningsform har han nu.
– Jag var ingen cykelreparatör när jag började, men jag har lärt mig med tiden. Om det är något moment som jag inte kan söker jag efter det på Youtube och kollar hur man gör.
I hemlandet Gambia var Ebrima Savage elektriker med egen firma. Sedan han flyttade till Sverige för nio år sedan har han läst till undersköterska, svetsare och lagerterminalarbetare.
– Undersköterska var inget för mig så jag hoppade av. De andra utbildningarna har inte lett till jobb. Men nu älskar jag mitt jobb, cyklar är bäst. Det går inte att beskriva hur bra jag trivs, säger Ebrima Savage och lyfter ner en lila damcykel från väggen.
– Den här ska jag bara byta lås och fixa kedjan på, så blir den färdig för försäljning.

Stefan Carlsson och Ebrima Savage ser många vinster med cykelverksta
den.

Ebrima Savage och Stefan Carlsson ser flera vinster med Smart Fart. De uppenbara handlar om miljön; att cyklar återbrukas i stället för att återvinnas och att er människor cyklar.
– En tanke är att bredda cyklandet, att människor som normalt sett inte skulle köpa en cykel
får råd att göra det. Och där kommer ju en folkhälsoaspekt in också, säger Stefan Carlsson. Men cykelverkstaden är också en praktikplats för personer som står långt ifrån arbetsmarknaden eller behöver träna på svenskan. Ebrima Savage är handledare.
– De flesta vill komma ut och jobba och det här blir deras första steg. Jag brukar säga att jag är både cykelreparatör och SFI-lärare nuförtiden.

Varje år samlar Kopparstaden in uppemot 300 cyklar utan ägare. Siffran har ökat de senaste åren, enligt Stefan Carlsson.
– Det är mer slit och släng nu, jag vet inte vad det beror på. Det vanliga är att man flyttar och lämnar kvar cykeln i källarförrådet.
Inför varje rensning delar Kopparstaden ut lappar om att man ska märka sin cykel innan ett visst datum. De omärkta cyklarna plockas upp och kollas mot polisens stöldregister, sedan förvaras de i ett förråd under sex månader. Om ingen ägare gjort anspråk på cykeln under den tiden kan den renoveras och säljas.

Under det första året har 100 cyklar tagits om hand av Smart Fart. Resten går fortfarande till metallåtervinningen.
– Vi skulle vilja få ut er cyklar i omlopp men varje cykel tar tid att åtgärda. Dessutom har det varit svårare än väntat att hitta praktikanter till verkstaden, så Ebrima har varit ensam reparatör under långa perioder, säger Stefan Carlsson.
De färdiga cyklarna förses med en Smart Fartskylt som tydligt visar att cykeln inte är stulen, om en tidigare ägare trots allt skulle göra anspråk på den.
De färdigrenoverade cyklarna läggs sedan ut till försäljning på Smart Farts Facebooksida där det är först till kvarn som gäller. Ett trettiotal har också hyrts ut som studentcyklar, där alla utom två har kommit tillbaka efter terminens slut. Under sommaren lånas studentcyklarna ut till turister.

Med lite fix blir cyklarna som Kopparstaden tagit hand om som nya och kan säljas, hyras eller lånas ut.

Ebrima Savage och hans praktikanter sköter service på de cyklar som sålts eller lånats ut av Smart Fart. Men de erbjuder inte samma tjänster till privata cyklister och det är för att cykelverkstaden inte ska konkurrera med Faluns cykelhandlare.
– Vi gick tidigt runt och pratade med handlarna för att informera om våra planer och för att inte konkurrera med dem, säger Stefan Carlsson.
Men formerna för verksamheten kan komma att ändras i framtiden. Tanken har hela tiden varit att Smart Fart ska kunna rulla på av sig själv i framtiden, utan Kopparstadens inblandning. Kanske i formen av ett socialt företag, resonerar Stefan Carlsson.
– Det skulle vara underbart att få driva något eget i Sverige, men jag har inte gjort några planer för att ta över än. Vi får se i framtiden, säger Ebrima Savage och sätter sig på huk för att smörja kedjan på den lila damcykeln.
Snart är den färdig för att åter rulla på Faluns gator.

  • 10 färdigrenoverade cyklar har sålts under det första året.
  • 30 cyklar har hyrts ut som studentcyklar.
  • 2 cyklar har stulits.
  • 8 personer har haft praktik på verkstaden under året.

FAKTA OM KOPPARSTADEN

  • Kopparstaden är Faluns allmännyttiga bostadsbolag.
  • Bolaget har cirka 120 medarbetare, 6 350 lägenheter, 280 lokaler och 610 uthyrningsförråd.