Det här är dina rättigheter om du blir omplacerad
De juridiska möjligheterna att påverka en omplacering är väldigt små. Däremot ska omplaceringar förhandlas med facket innan de sker – något som lätt glöms bort av arbetsgivaren.
Städbranschen präglas av otrygghet när bolagen förlorar och vinner upphandlingar med jämna mellanrum. För städpersonalen innebär det att de hela tiden behöver vara beredda på att byta städområde vilket kan medföra ändrade arbetstider och ändrad lön.
– Det är baksidan av det här med att alla ska jaga billigast priser hela tiden. Det är städpersonalen som får betala i form av osäkerhet, säger Ewa Edström, ombudsman på Fastighets, och fortsätter:
– Det är ett stort problem vill jag bestämt påstå. Som städare vet man aldrig om man nästa månad behöver byta städområde, arbetstider och vilken lön man kommer få.
Småbarnsföräldrar har mer skydd
Rent juridiskt är möjligheterna att påverka en omplacering ganska små. Förlorar städföretaget ett kontrakt så blir man tvungen att flytta på sig. Det finns inget i lag som skyddar anställningsgraden heller.
Som småbarnsförälder har du lite mer skydd. Då har företaget mer skyldighet att se till att du kan förena arbetet med familjelivet, till exempel att kunna lämna och hämta på förskola.
– I övrigt handlar det om att ha en bra relation till sin arbetsgivare och kunna säga att den här omplaceringen känns inte bra – ofta vill ju även arbetsgivaren att det ska bli så bra som möjligt för alla så långt det går. Ibland får man kanske stå ut på ett städområde tills det dyker upp något annat som man kan flyttas till, säger Ewa Edström.
Inte rätt till en ny chans
Ibland är det kunden som köpt in städtjänsten som kräver att städpersonalen byts ut.
– Det kan vara att kunden inte är nöjd med städningen, säger Juan Carlos Ruiz, ordförande för Fastighetsklubben på Inspira.
Inte heller då har städpersonalen rättigheter som att kunna få feedback på vad som kan förbättras och få en ny chans.
– Om kunden hotar med att säga upp kontraktet så blir det ju arbetsbrist och då försvinner timmarna där i alla fall, säger Ewa Edström.
”Glöms att man jobbar med människor”
Arbetsgivaren har alltså rätt att omplacera sin personal enligt svensk lag och arbetstagaren har även skyldighet att uppfylla de krav som man har skrivit på i anställningsavtalet, vilket innebär att städa där företaget behöver städpersonal.
Men arbetsgivaren har i sin tur skyldighet att förhandla med fackförbundet innan beslut fattas om viktigare förändringar som rör fackanslutna medarbetares arbetsförhållanden, enligt Medbestämmandelagen, MBL.
Ewa Edström berättar att det händer relativt ofta att företagen glömmer att förhandla en omplacering.
– Det är allvarligt och företagen kan bli skadeståndsskyldiga om de gör det. Det är en maktfråga på arbetsplatsen och då är det viktigt att de här omplaceringarna inte sker godtyckligt. Om det sker någon enstaka gång kan vi komma överens om en lösning men om det händer regelbundet så är vi tuffare mot dem, säger hon.
Även Juan Carlos Ruiz menar att det är viktigt att det finns en dialog mellan arbetsgivaren och arbetstagaren inför omplaceringar.
– Självklart har de rätt att flytta personalen, men ibland glöms det bort att man jobbar med människor med känslor, säger han.
Vill också kunna umgås med familjen
Det är också olika från person till person hur känslomässigt jobbigt det är att byta arbetsplats. Malin Samuelsson städar för Inspira i Norrtälje och är fackligt förtroendevald. Hon berättar att de inte har så stora kunder i Norrtälje vilket gör att städpersonalen är vana vid att omplaceras, vilket gör det mindre jobbigt att flytta på sig.
Malin Samuelsson jämför med Inspira Stockholm som har fler stora kunder när en anställd kan städa på samma plats i många år – då är risken större att det är känslomässigt jobbigt att byta arbetsplats.
– När en kollega känner att den trivs och inte vill byta, fast det är en omplacering med goda skäl, så brukar jag påminna dem om att det är Inspira du jobbar för och det ingår i vårt jobb att städa där de behöver oss. Däremot ska det gå rätt till och man ska få behålla samma villkor, säger Juan Carlos Ruiz och fortsätter:
– Huvudsaken är också att de får behålla sina timmar eftersom heltidstjänst är på väg att försvinna ur städbranschen. Kunderna vill gärna att vi städar antingen tidigt på morgonen eller senare på dagen. Men vi har också familj och vill ha fritid för att kunna umgås med våra barn.