”Sura butikskunder – tufft för oss på Samhall”
Kunderna blir sura på oss på Samhall när vi städar butiker när de håller öppet. Det blir en stress som inte alla klarar av, anser skyddsombudet Joakim Häggkvist.
Det kan vara väldigt stressande att städa matbutiker medan kunderna är där. Det skriver skyddsombudet Joakim Häggkvist.
Det är värst att städa runt kassorna, vid entréer och på fruktavdelningen medan butiken är öppen.
Ibland blir kunder irriterade och sura. ”Måste ni städa här nu?!”, kan vi få höra.
Det har blivit mycket butiksstädning på Samhall de senaste åren.
Samhall har också gått ut till kunderna och erbjudit att städpassen börjar senare, eftersom det är ett sätt för kunden att pressa priserna – det blir mindre obekväm arbetstid.
I matbutikerna i Linköping startar städningen vid 10 och då är det full rusch med kunder.
Det är inte bra för oss lokalvårdare och jag är rädd om mina arbetskamrater. En del är inte så stresståliga så att det fungerar att vara bland kunder.
Jag har själv ont i magen vissa dagar inför att gå till jobbet. Det kan kännas särskilt jobbigt vid storhelger.
Alla mår inte helt perfekt, helt enkelt, men vi gör ett bra och värdefullt jobb. Jag vet att arbetskamraterna tänker likadant, men de vågar inte säga ifrån.
Jag märker skillnad mellan att städa i butik i Mjölby och Motala. Där har vi börjat vid 7 och hunnit städa runt kassor, entré och fruktavdelning innan öppning. Det är mycket bättre.
Jag har påtalat problemet för arbetsgivaren, men har inte fått gehör.
Att Samhall måste gå med vinst är inte klokt och det skapas en stress när vinstmarginalen får ta över.
Finns det fler som tycker som vi?