Här bestämmer städarna själva hur de ska göra sitt arbete
Folksams kundcenter utanför Kramfors är hela 4000 kvadratmeter stort. Där är det Despina Ecer och Anna Edberg Bylund som håller rent – och de bestämmer själv hur de ska lägga upp sitt arbete. "Det skulle kännas jättekonstigt att rapportera varje arbetsmoment under dagen", säger Anna Edberg Bylund.
Anna Edberg Bylund kliver upp redan fyra på morgonen för att kunna vara på jobbet halv sex. Hon börjar med dammsugningen för att vara klar med den bullriga delen av städarbetet innan de anställda på kundcentret kommer.
– De första timmarna är hektiska. De som jobbar här sitter mycket i telefonen och måste ha tyst omkring sig, därför tar jag dammsugningen först, säger Anna Edberg Bylund.
Kramfors i miniatyr
Det jobbar över 400 personer på kundcentret och Despina Ecer har städat där i elva år. Hon säger att det är som ett Kramfors i miniatyr, hon känner de flesta och de känner henne.
– Om jag varit sjuk eller borta ett par dagar brukar jag få många kramar när jag kommer tillbaka. Jag kan längta till jobbet om jag inte varit här på ett tag, säger Despina Ecer som bor i Kramfors.
Anna Edberg Bylund har städat på kundcentret sen i somras, men hon har hållit rent runt om i länet i 20 år. Hon och Despina Ecer jobbar för Norrlands miljövård.
Kontrollerar dagen själva
Även om de har sin huvudsakliga sysselsättning på Folksams kundcenter har de andra uppdrag. Despina Ecer städar på Ica Supermarket inne i Kramfors innan hon kommer till Folksam vid åttatiden.
Och Anna Edberg Bylund åker vidare till andra städuppdrag när hon är klar, men hon kommer tillbaka mellan 13 och 14 för att städa toaletterna en andra gång och tömma papperskorgarna.
Båda styr sin dag själv. De vet vad de ska göra och lägger upp arbetet som de vill – det är ingen chef som styr och ställer. Och att ha något slags kontrollsystem som finns på vissa andra städföretag är främmande för dem.
– Det skulle kännas jättekonstigt att rapportera varje arbetsmoment under dagen. Då skulle jag känna mig iakttagen, säger Anna Edberg Bylund.
”Vet att folk blir glada”
Despina Ecer fick ett schema på vad hon skulle göra när hon började städa på Folksam en gång i tiden, för henne är det självklart att ta arbetsuppgifterna i den ordning hon tycker är bäst.
Hon är bland annat ansvarig för att rengöra och fylla på alla automater med te, kaffe, choklad och se till att det finns mjölk och socker. Likaså städa mikrovågsugnar och kylskåp.
– Jag börjar alltid med att rengöra och fylla på automaterna. Då vet jag att folk blir glada om allt funkar när de ska hämta kaffe på morgonen. Sen kan mikrovågsugnarna vara rätt smutsiga emellanåt och kylskåpen fulla av gammal mat, men jag måste fråga teamledarna på Folksam innan jag slänger något, säger Despina Ecer.
Sliter på armen
Kundcentret är byggt som långa armar som utgår från en mittkropp. Det är heltäckningsmattor i stort sett överallt utom i trapphusen och vid hissarna. Heltäckningsmattan är lagd i rutor åt olika håll. Det gör att det inte går att dra dammsugaren åt samma håll hela tiden.
Och dammsugningen är det mest slitsamma arbetsmomentet.
– Jag blir trött i höger handled och arm, trots att jag är vältränad och har spelat både handboll och fotboll. Och tyvärr var jag tvungen att sluta på innebandyträningen när jag började städa på Folksam eftersom träningen på söndagskvällarna låg för sent, säger Anna Edberg Bylund.
Heltäckningsmattorna är ett gissel, inte bara för att de är besvärliga att dammsuga utan för att fläckar syns tydligt. I ett av konferensrummet ser Despina Ecers vana blick direkt kaffefläckar på mattan.
Fläckarna tas bort med en mattvättmaskin innan personalen kommer eller på helgerna eftersom den låter mer än dammsugaren.
Städtips
* Sopa en trappa nerifrån och upp. Dels står man stadigare, dels hinner man se smutsen bättre på varje trappsteg.
* Skura däremot uppifrån och ner för att slippa gå i det blöta där du precis skurat.
*När du sätter i 170 liters sopsäckar– riv lös två säckar och sätt en i ställningen och låt den andra vara kvar under. När du tömmer nästa gång är det bara att dra upp den undre.
*Glaspartier – torka med gamla lakan, gummiskrapa och ljummet vatten. Annars blir det flammigt.
*Se till att ha lång sladd till dammsugaren så att du slipper leta kontakter.
Ska bli fler personal
Ett annat ställe som är en utmaning att städa är hyllorna som är parkeringsplats för hundratals headset.
– Hur vi än gör så trillar alltid något headset ner när vi dammar och Anna som inte är så lång måste hoppa för att nå översta hyllan, säger Despina Ecer.
Vintern är värsta tiden med allt grus och slask. Gruset följer med in på heltäckningsmattorna. Och trapporna ska sopas och torkas varje dag likaså området utanför hissarna, om det blir det ont om tid nöjer de sig med att sopa.
De är bara Despina Ecer och Anna Edberg Bylund som städar och håller rent i Folksams stora kundcenter, men de ska bli en städare till eftersom lokalerna just byggts ut.
Det är så stort att de aldrig ser varandra när de städar. Men klockan tio träffas de i ett av fikarummen och tar kaffe, müslibar och en frukt.
– Vi pratar om städning, våra barn och väder och vind. Ibland sitter vi tio minuter, ibland en halvtimme – det beror på hur vi ligger till, säger Anna Edberg Bylund.
Märkte inte av att företaget prisades
Efter tio-rasten fortsätter Despina sin arbetsdag på kundcentret, medan Anna åker iväg på andra uppdrag och kommer tillbaka en timme efter lunch för att städa toaletterna en andra gång och tömma papperskorgarna.
Skulle nån av dem vara sjuk så har de en vikarie som heter Omar Kreid. Han är från Syrien och är läkare, men har inte fått sin svenska licens än.
– När han jobbar brukar folk passa på att fråga om råd för olika krämpor, säger Despina Ecer.
Förra året fick Norrlands Miljövård pris som årets städföretag. Ett pris som delades ut av Fastighetsanställdas Förbund, Kommunal och Almega Städföretagen. Det var inget som Despina Ecer och Anna Edberg Bylund märkte något av.
– Vi skulle ha fått en speciell t-shirt dagen efter utmärkelsen. Men leveransen kom visst försent, säger Anna Edberg Bylund.