Oseriösa städföretag och upphandlingars brist på kontroll
Städföretaget vi granskat framställer sig som en framgångsrik aktör med många offentliga uppdrag, kollektivavtal och auktorisation av branschorganisationen Almega. Men bakom fasaden gömmer sig en annan verklighet: undermåliga arbetsvillkor, tystade städare och skatteskulder i mångmiljonklassen.
Skatteverket har upptäckt att städföretag har snuvat skattebetalarna på 70 miljoner kronor bara de senaste fyra åren.
Bristfällig kontroll
Hur kan kommuner och regioner anlita företag utan att säkerställa deras seriositet och hållbarhet?
Jag hävdar att bristfällig kontroll av offentliga upphandlingar riskerar att undergräva både anställdas rättigheter och förtroendet för våra gemensamma resurser.
Vi kan också avslöja att falska skyddsombud används för att ge sken av seriositet. Ett exempel är en förtroendevald som utan mandat från Fastighets agerar på företagets uppdrag i stället för att skydda städarnas intressen.
Detta urholkar inte bara de anställdas förtroende för facket, utan också fackets möjligheter att verka för bättre arbetsvillkor.
Fokusera inte på lägsta pris
För att förhindra att oseriösa aktörer tillåts utnyttja offentliga medel krävs en förändring av hur upphandlingar genomförs och kontrolleras.
Kommuner och regioner måste prioritera arbetsvillkor och social hållbarhet i sina upphandlingar, istället för att blint fokusera på lägsta pris. Vidare behöver lagstiftningen förändras för att stänga de kryphål som gör det möjligt för företag att undgå ansvar.
Om vi ska bygga ett rättvist och hållbart samhälle kan vi inte acceptera att våra gemensamma resurser används till att understödja företag som utnyttjar systemet och kränker sina anställda.
Städaren Fatima sammanfattar det väl: ”Det är fel när skattepengar går till företag som behandlar sina anställda så här illa.”