Anna Karlsson, Kamonrat Woratipromma och Thomas Svärdström står utomhus med dammsugare och städredskap. I bakgrunden syns röda företagsbilar.

Inget jobb på helger eller kvällar. Det tycker lokalvårdaren Anna Karlsson, som kom från restaurangbranschen när hon anställdes, är ett stort plus. ”Jag gillar också att jobbet är så fritt. Dagarna går fort”, säger hon. Även Kamonrat Woratipromma och Thomas Svärdström gillar omväxlingen i städningen.

När Städtjänst Westlund 2011 flyttade från de gamla källarlokalerna på Sockerbruksvägen i Gävle till helt nya lokaler på Upplandsgatan klippte den dåvarande landshövdingen Barbro Holmberg bandet.

Tretton år senare har personalstyrkan växt betydligt på det familjeägda företaget.

Utanför på parkeringen står ett hav av tomatröda firmabilar. Alla är skodor med företagsloggan tydligt målad i vitt. Vinstloggan som talar om att de är årets städföretag 2024 syns både på bilarnas bakrutor, på personalens svarta t-shirts och finns i alla mejl som skickas ut.

— Vi har försökt skylta med vinsten så mycket vi kan, säger Emelie Högberg, som är teamledare och vd:ns dotter.

Årets städföretag 2024 – motivering

”Det är i detaljerna som möjligheterna gömmer sig. Så kan man sammanfatta Städtjänst Westlunds framgångssaga. Utifrån devisen inte störst, men bäst har man lyckats bygga ett företag med god gemenskap, kostnadseffektiva interna lösningar och god arbetsmiljö.

Städtjänst Westlund har genom att hålla hårt i sin prisbild och bara ta kunder som är beredda att betala vad städ faktiskt kostar lyckats behålla sina anställda. Genom att ha en del hemstädning kan man dessutom erbjuda heltidstjänster till en väldigt stor andel av de anställda.

En trevlig detalj är att de varje fredag har gemensam hembakt fika på eftermiddagen. Städtjänst Westlund är ett tydligt exempel på att även de lite mindre städföretagen kan prestera på högsta nivå.”

”Hedrande att vi fick priset”

Den mörkgråa träbyggnaden har två entréer. Den ena leder in på kontoret. Den andra rakt in i tvättstugan där tvättmaskinerna brummar lågmält. Det är där lokallvårdarna hämtar sina arbetsredskap på morgnarna. (Här på företaget säger man lokalvårdare, inte städare).

Två personer i svarta t-shirts med loggan ”Årets Städföretag 2024 Vinnare” ger varandra en high-five i en korridor.
Medarbetarna på Städtjänst Westlund är stolta över att jobba på årets städföretag.

Stoltheten över priset Årets städföretag, som delas ut av Almega Städföretagen och Fastighets och Kommunal, lyser i allas ansikten.

— Det är roligt att vi fick priset. Det känns hedrande, säger Thomas Svärdström, som jobbat snart elva år på firman och är en allt-i-allo. Främst jobbar han med fönsterputs, men gillar egentligen mest att städa.

— Städningen är mer varierad, tycker han.

Oklart vem som nominerade

Nomineringen till Årets städföretag kom som en total överraskning för både vd och anställda. De har tillsammans försökt lista ut vem som nominerade dem, men inte lyckas.

I motiveringen lyfter juryn fram att Städtjänst Westlund utifrån devisen ”inte störst men bäst” lyckats bygga ett företag med gemenskap, kostnadseffektiva interna lösningar och god arbetsmiljö. Att företaget genom att hålla hårt i sin prisbild och bara ta kunder som är beredda att betala vad städ faktiskt kostar lyckats behålla sina anställda.

Thomas Svärdström rengör ett glasfönster med en skrapa och såpvatten. I bakgrunden syns bilar och träd.
En gång i tiden gick företagets allt-i allo, Thomas Svärdström, en fiskeutbildning och tänkte sig en framtid inom det. Nu putsar han mestadels fönster på jobbet och det är inget fel på det, tycker han.

Thomas Svärdström hamnade på den nu prisbelönta arbetsplatsen när han flyttade från Falun till Forsbacka utanför Gävle för kärlekens skull. Han är en av sex män i den kvinnodominerade verksamheten.

—Jag tycker det funkar bra. Men jag hade nog gärna sett fler killar. Det blir bäst när killar och tjejer jobbar ihop, men jag tror inte det finns några killar som vill jobba i vår bransch i Gävle.   

Många jobbar kvar

Att städare är ett genomgångsyrke märks inte alls hos Årets städföretag. Av ett 40-tal anställda har drygt hälften en anställningstid på mer än 15 år. 

Kamonrat Woratipromma är inne på sitt sjunde år som lokalvårdare på företaget. På den tiden har hon också hunnit ta körkort, som är ett av kraven för att få en tillsvidareanställning.

Kamonrat Woratipromma med glasögon och svart jacka håller en mopp i en hall med trägolv.
Kamonrat Woratipromma tar hjälp av sin närmaste kollega för att förbättra sin svenska.

Nu satsar hon hårt på att finslipa sin svenska på arbetstid.  

— Först jobbade jag med en kollega som också kommer från Thailand. Men då blev det bara att vi pratade thai. Nu jobbar jag med en annan kollega som har hjälpt mig jättemycket med svenskan.

Alla jobbar två och två, mycket för trygghetens skull. Och varje team har egen firmabil.

Vill jobba måndag till fredag

Att arbetstiden är dagtid 07 till 15.30 uppskattas extra mycket av Kamonrat Woratipromma och Anna Karlsson. Båda har bakgrund i restaurangbranschen.

Kamonrat Woratipromma hade restaurang i Thailand. Det var kul, men också påfrestande att aldrig veta när hon kunde vara ledig. 

— Jag vill jobba måndag till fredag och vila och ta det lugnt på helgen.

Petra Wahlström moppar golvet i en tvättstuga med synliga tvättmaskiner och tvättkorgar.
I samband med pandemin gjorde företaget ett omtag i tvättstugan. Man sorterar bara ren tvätt för att inte utsätta personalen för smittorisker. På bilden syns arbetsledaren Petra Wahlström.

Arbetsledarna har själva jobbat på golvet och två av dem delar sin arbetstid mellan att arbetsleda och jobba ute hos kunder. De lägger arbetslagens scheman så att de innehåller varierande arbetsuppgifter som: städning på kontor och i butiker varvat med trappstäd och hemstädningar mitt på dagen. Ingen ska behöva köra trappstäd åtta timmar om dagen.

Ett kriterium för att få bli Årets städföretag är att företaget har goda fackliga relationer. Det måste vara ordning och reda arbetsrättsligt.

Har lön enligt avtal

Medellönen på Städtjänst Westlund ligger runt genomsnittet för branschen på Fastighets städavtal, uppskattar vd:n Ann-Sofie Orrsten.

— Vi har lön enligt avtal och branschvanetillägg. De flesta har faktiskt tjänat in sin branschvana hos oss på företaget.

— Men vi har inte individuell lönesättning. Vi tycker det är viktigt att alla känner sig behandlade på samma sätt. 

Ann-Sofie Orrsten sitter vid ett skrivbord i ett kontor, med händerna på ett tangentbord. En datorskärm och olika kontorsmaterial syns runtomkring.
Ann-Sofie Orrsten, vd för Städtjänst Westlund.

För Ann-Sofie Orrsten har det alltid varit självklart att erbjuda heltid till alla som ska tillsvidareanställas.

— Vi vill att man ska intjäna hela sitt levebröd hos oss. Vi vill inte dela våra medarbetare med andra företag.

Många firmabilar

Fastighets har centralt länge krävt både tjänstebil och tjänstemobil för medlemmarna i städbranschen.

Att Städtjänst Westlund har så många firmabilar beror enligt vd:n på att det krävs för att verksamheten ska fungera. Men det är bara arbetsledarna som har tjänstemobil.

Frågan om jobbmobiler till alla har dock varit uppe på bordet för diskussion även på det här företaget.

— Men vi har valt att skjuta den lite på framtiden för att invänta vad som kommer ut från de kommande avtalsförhandlingarna om nytt städavtal. Kanske kommer man fram till någon generell lösning där, säger Ann-Sofie Orrsten.