”Jobb varannan helg passar inte alla”
Samhall i Eskilstuna har planer på att införa tvåveckorsschema för alla städare. Redan nu har flera anställda fått såna scheman utan att företaget förhandlat med facket. Det innebär jobb varannan helg och Fastighets är kritiska till schemaläggningen.
Micke Lundholm är en av dem som redan nu satts på schema att jobba varannan helg.
– Jag jobbar sex dagar i sträck, lördag till torsdag och är ledig varje fredag. Mot slutet av veckan, onsdag och torsdag, är jag helt färdig. Jag har inga krafter kvar, säger Micke Lundholm.
Är det svårt att koppla av när du bara är ledig en dag?
– Ja, det är svårt och man har ju saker att göra hemma också.
På helgerna städar han i en Coop-butik mellan klockan 6.30 och 9.30.
– Det är ju löjligt med så korta pass. Jag måste ändå gå upp tidigt men bara jobba tre timmar. Eftersom jobbet är stressigt så blir man ändå trött, säger han.
Fastighetsklubben tycker att tvåveckorsschema är dåligt på flera sätt.
– Vi strävar efter att alla ska få schema med sammanhängande ledighet och så nära helgen som möjligt. De som redan fått såna här tvåveckorsscheman är i stället lediga en vardag mitt i veckan och de känner sig inte utvilade, säger Maj-Len Holmquist som är klubbordförande.
– Det är också så att det känns jättetungt för många att jobba helg. Det här görs för att det ska passa för kunden, men att jobba varannan helg klarar inte alla medarbetare, säger vice ordförande Olga Kronström.
Orsaken till att det blivit mer helgjobb är att företaget tecknat kontrakt med större butiker såsom Clas Ohlson, Åhléns, Willys, Ica och Coop och tågstationer i Jernhusens regi. I Eskilstuna städar Samhall även Eskilstuna-Kurirens tryckeri, så sammantaget är det ett stort antal objekt som ska städas även på helger.
– Några tycker att det är okej att jobba helg oftare och andra får inte ihop det med sitt privatliv. Det bästa vore att det finns en bredd, men att fyraveckorsscheman är grunden. Det ska vara flexibelt, säger Maj-Len Holmquist.
– Problemet är att när man kommer hit till Samhall så lovas man att man här får vara lite annorlunda, att man får vara den man är. Men det stämmer inte. I verkligheten får vi inte prata om att folk kommer hit med olika funktionshinder, vi ska bara se till möjligheterna. Utåt sett ser det bra ut, men innanför väggarna är det tufft, säger Olga Kronström.
Fastighets har begärt förhandlingar med företaget om schemaläggningen. Hittills har förhandlingarna gått trögt.
– Vi är beredda att hitta lösningar men vi upplever att Samhall låst fast sig vid att genomföra schemaläggningen på sitt sätt, säger Fastighets ombudsman i region Tvärs Peter Frommelin.
Han är kritisk till att den nya schemaläggningen införts i strid med tidigare överenskommelser.
– Det verkar som att Samhall vill ha en schemaläggning som är så billig som möjligt. Jag anser att Samhall inte alltid ser till sin uppgift. De har i stället i första hand fokus på inkomsterna och i andra hand på kunderna. Personalen kommer i sista hand, säger Peter Frommelin.
Samhalls distriktschef försvarar schemaläggningen med jobb varannan helg.
– Vi har ju våra åtaganden till kunderna och så har vi våra medarbetare och vi försöker jämka ihop och hitta de bästa lösningarna. Det klart att det kan uppfattas som en jobbig förändring som inte alla har lust med, säger Yvonne Westman, som är distriktschef på Samhall.
Anställda vittnar om att tempot är uppskruvat och att de är stressade. De som jobbar ofta helg och är ledig enstaka dag i veckan hinner inte återhämta sig. Har de fel?
– Nej, det kan man inte säga, det är ju utifrån varje individ hur det känns. Om man är ledig en lördag eller en tisdag kanske inte spelar en så stor roll för kroppen, men det kan ju vara att det inte passar med ens privatliv, så det ska vi ha respekt för.
Samhall får kritik för att se mer till lönsamhet och kundernas krav än till de anställdas möjligheter att göra ett bra jobb och samtidigt må bra. Stämmer kritiken?
– Det är inget jag har hört, så det har jag ingen åsikt om.
Tar ni tillräcklig hänsyn till de anställdas funktionshinder?
– Vi gör allt vi kan för att kundkraven och medarbetarnas möjligheter ska gå i harmoni. Vi är beroende av nöjda kunder för att kunna erbjuda utvecklande jobb, säger Yvonne Westman.