Sara Södereng tittar på en datorskärm med elektronisk utrustning i bakgrunden.

Kvartersvärden Sara Södereng inleder alltid arbetsdagen med att logga in på sin bärbara dator.

Kvartersvärden Sara Södereng är nästan alltid först på jobbet strax före klockan 7 på morgnarna. Det medelstora, kommunala Salabostäder huserar i ett trähus med aprikosfärgad puts på fasaden och sadeltak.

Kontoret ligger i centrala Sala, omgivet av vackra historiska hus.

Sara Södereng inleder alltid arbetsdagen med att logga in på sin bärbara dator och gå igenom alla serviceanmälningar som kommit in. Nu för tiden skickar de flesta av hyresgästerna in felanmälningarna digitalt i stället för att besöka Salabostäders huvudkontor.

Innan datorn kan slås igen läser hon alla nya kommentarer från hyresgästerna i it-systemet som används för att skicka ut kundenkäter.

Jobbat i 13 år

Enligt Nationalencyklopedin innebär digitalisering att ”material av skilda slag omformas för att kunna bearbetas i dator.”  

Sedan Sara Södereng började som fastighetsskötare på Salabostäder för 13 år sedan har arbetsvardagen blivit allt mer digitaliserad.

Hon själv har också avancerat från fastighetsskötare till kvartersvärd och arbetsleder ett team med en fastighetsskötare och en reparatör. De ansvarar för 500 lägenheter i bostadsområdet Centrum. I bland projekterar Sara egna ombyggnationer i yttre miljön. Men det var länge sedan hon gick runt med ritningar i handen. Behöver hon dubbelkolla var buskarna ska vara tar hon bara fram mobilen och klickar in sig i Teams-appen.

— Där ligger växtförteckningen. 

Sara Södereng står utomhus med en ryggsäck framför röda och gula byggnader.
Sara Södereng sköter mycket kontakt med entreprenörer och bostadsbolagets egna anställda i Teams.

Chattar i Teams

När ett nytt projekt startar bjuder hon in entreprenörerna till en teamskanal. All dokumentation läggs in där, så att både entreprenörerna och bostadsbolagets anställda kan se den.

– Informationen finns för alla hela tiden, i stället för att den ligger på min burk som ingen annan kommer åt.

Salabostäder har tio huvudgrupper i Teams och en lång rad underkategorier. De handlar om allt från kris och beredskap till fastighetsförvaltning och olika pågående projekt. I chattarna får man snabbt tag på både kolleger och chefer.

Prestigelös arbetsplats

Fastighetsskötaren Abdul Maujood Khalilzai berättar att han var teknisk ingenjör i hemlandet Afghanistan och har lätt för att lära sig ny teknik. Han började på bolaget för två år sedan.

— Här har jag möjlighet till utveckling. Jag har också bra kolleger som lär mig mycket. Det är en prestigelös arbetsplats. Vill du göra något går det oftast att lösa.

Abdul Maujood Khalilzai håller i en telefon och står utanför en byggnad. Han har på sig en mörk jacka och byxor. I bakgrunden syns en skåpbil med öppen dörr delvis.
Abdul Maujood Khalilzai är fastighetsskötare i bostadsområdet Åkra. Han har en bakgrund som teknisk ingenjör i hemlandet Afghanistan och tycker att han lätt lär sig ny teknik på jobbet.

Men enligt Fastighetsbranschens utbildningsnämnds enkät ”Fråga branschen” svarade nästan en tredjedel av ledarna på svenska fastighetsbolag att de har svårt att motivera sina medarbetare till att vilja lära nytt.

Vissa använder AI

Men hur långt fastighetsbolagen kommit med att använda den senaste tekniken och digitaliseringen varierar stort.

En del bostadsbolag använder redan AI för att fjärrstyra olika system. Och vissa fastighetsskötare får i en app veta vad som ska åtgärdas i ”Smarta hus”.

Digitalisering och fastighetsautomation är två olika saker, men hänger lite ihop. Fastighetsautomation handlar om att man kan styra och läsa digitala värden i en fastighet med hjälp av en dator. På Salabostäder har stora delar av undercentraler och fläktsystem fått uppkoppling och styrs centralt via skärmar som driftteknikern övervakar.

”Behövs alltid handpåläggning”

För att hänga med i utvecklingen nätverkar förvaltningschefen Håkan Johansson med andra kommunala bostadsbolag i samma storlek. Han är nyfiken på hur de tänker om den nya AI-tekniken inom fastighetsautomation. Salabostäder har inte infört AI, det har man däremot i Linköping berättar han.

— Men även om du använder AI krävs det att du kan grunden för hur ett värmesystem fungerar. Det behövs alltid handpåläggning. Det programmen säger stämmer inte alltid med verkligheten.

Håkan Johansson pekar på en skärm som visar en tabell med olika datapunkter och procenttal för tisdagen den 24 september.
Skärmen i fikarummet visar hur många telefonsamtal som kundservice behandlar och hur många som missas. Tre personer är inloggade just nu på kundservice och kan ta emot samtal, konstaterar förvaltningschefen Håkan Johansson.

Fastighetsskötarna och kvartersvärdarna på Salabostäder får just nu sina kunskaper validerade jämt emot branschens kunskapskrav inom områden som ventilation, värme och kyla, juridik och IT. Det görs med branschens eget valideringsverktyg Faval.

75 procent validerade

Cirka 75 procent av fastighetsskötarna på Salabostäder har gjort valideringen och fått ett kompetensbevis att visa upp nästa gång de söker jobb eller ska löneförhandla.

Både Sara Södereng och Abdul Maujood Khalilzai har lite kvar att göra innan de kan få sina kompetensbevis.

En nyhet är att man snart kan bygga på sitt kompetensbevis med en fördjupningsuppgift inom digitalisering och fastighetsautomation, kunskaper som nu efterfrågas allt mer av branschen.

Det kan Abdul Maujood Khalilzai absolut tänka sig.

— Jag vill kunna behärska så många olika arbetsuppgifter som möjligt.