När han blev uppsagd från jobbet på grund av arbetsbrist blev det början på något helt nytt för drifttekniker Tom Laakso. Idag driver han ett eget företag i Göte­borg, mycket tack vare ekonomiskt stöd från en trygghetsfond.
– Trygghetsfonden har varit guld värd för mig, säger han.

I svarta arbetsbyxor och matchande arbetsjacka ser Tom Laakso ut som vilken arbetare som helst. Men han är verkställande direktör i sitt eget företag T L Drift­tek­nik AB.
– Jag titulerar mig ibland ”direktören”, men det är mest på skoj, säger han när vi äter lunch tillsammans på en av restaurangerna i centrala Göteborg.
Tom Laakso hade jobbat som drifttekniker
i tre år på företaget Newsec när företaget i ja­nu­ari 2011 varslade om uppsägning. Fastig­hetsföretaget Niam AB, som var Newsecs stora uppdragsgivare, hade sålt majoriteten av sina fastigheter till Wallenstam AB och Newsec förlorade kontraktet.

Tom beskriver sin tillvaro före varselbeskedet som trygg. Han trodde att Newsec var en hyfsad stabil arbetsgivare.
– Alla vet att privata fastighetsägare köper och säljer fastigheter, men jag trodde att de fastigheter som vi skötte skulle finnas i samma ägo några år till, säger han.
Tom och hans sambo Christina hade några månader innan fått sitt första barn och skaffat en större bostad. Att hitta en lagom stor hyresrätt i Göteborg gick inte alls, så de hade köpt en lägenhet i Partille en bit utanför stan. De hade dess­utom tänkt dela på föräldra­ledigheten. Att Tom i det läget skulle bli uppsagd från jobbet ingick inte i planerna.
– Först hemma på kvällarna fick jag tid över till tankar om min egen framtid. Men då grubblade jag desto mer. Jag hade bara varit arbetslös en gång tidigare i mitt liv, och det var under några veckor i början av 1990-talet, säger han.

I Toms huvud fanns frågor som ”Vad kan jag?” och ”Vad finns det för jobb att söka för mig?”.
Han hade för vana att titta efter intressanta platsannonser. Därför var det inte en helt främmande tanke att han skulle söka nytt jobb. Via kontakter fick han information om en ledig tjänst som husansvarig hos en fastighetsägare. Han sökte jobbet men fick det inte.
Att istället starta eget blev mer än en tanke när Tom på jobbet fick höra om möjligheter­na till ekonomiskt stöd. Ett fackligt ombud nämnde trygghetsfonden och Tom blev mycket intresserad.
– Jag har flera kompisar som är egenföretagare och hade även tidigare ibland funderat på en egen firma, men inte hittat en speciell nisch, säger han.

Tom bestämde sig för att starta ett företag inom fastighetsbranschen, med allt från fastighetsskötsel till teknisk förvaltning. Hans ansökan om ekonomiskt bidrag, som undertecknades av hans arbetsgivare, godkändes av Trygghetsfonden Fastigo-LO i mitten av juni 2011. Tom fick ett omkostnadsbidrag på totalt cirka 80 000 kronor beviljat från fonden. Pengar för saker han köpte in till företaget – visitkort, kontorsmaterial, en ny dator med bland annat löne-, fakturerings- och bokföringsprogram, verktyg, maskiner för textiltvätt och högtrycks­tvätt samt en grovdammsugare – fick han sedan mot uppvis­an­de av kvitto.
– Utan den ekonomiska hjälpen hade det varit mycket svårt att skaffa allt det här. Med egna pengar hade jag aldrig vågat köpa till exempel maskinen för textiltvätt, berättar Tom.

Via trygghetsfonden fick Tom också infor­ma­tion om hur man startar eget och vad man då bör tänka på.
Först bildade han ett enskilt bolag våren 2011. Det var den företagsform ”som kändes lättast att starta och driva”. Det enskilda bolaget lade han sedan ner för att istället bilda ett aktiebolag i slutet av juni.
– Jag var så säker på min sak när jag startade företaget som enskild firma så jag undersökte inte andra alternativ. Jag borde ha kontaktat en expert som förklarat vilken
företagsform som passar bäst för min verksamhet, säger han.
När det egna företaget var bildat gällde det att hitta kunder.
– Jag hade lagt ut flera krokar under våren. Jag var taggad, men visste att jag inte måste ha uppdrag från första dagen, eftersom jag skulle få lön i fyra månader i form av avgångsbidrag och pengar från trygghetsfonden.
Även en kollega till Tom som sades upp från Newsec satsade på ett eget företag. När Wallenstam, som köpt de fastigheter som de skött i flera år, sökte entreprenörer för all skötsel lämnade båda in anbud.
– Både jag och kollegan fick var sitt uppdrag åt Wallenstam, som fortfarande är min största uppdragsgivare, säger Tom.

Det tog lite tid innan det nybildade företaget fick sina första intäkter. De första fakturorna skickade Tom iväg i slutet av juli 2011 och de första inbetalningarna på företagets konto kom in i slutet av augusti. Då hade företaget varit igång i nästan två månader.
Mitt under intervjun ringer telefonen. Toms förra arbetsgivare, Newsec, vill köpa en tjänst av honom; flytt av möbler. Tom kommer överens med beställaren om att jobbet ska göras två dagar senare.
Det mesta har flutit på bra sedan det egna företaget kom igång, tycker Tom.
– Det enda sorgliga med den här omställningen var att jag missade chansen att få vara pappaledig. Jag hade verkligen sett fram emot det.

Toms företag har uppdrag som täcker så gott som en heltidstjänst. Han jobbar till minst klockan 16.00 varje dag och har både fasta uppdrag enligt kontrakt och åtgärdar fel som han får via Wallenstams felanmälan. Den här morgonen har han spolat rent ett tak från torra blad och mossa. Under dagen ska han bland annat undersöka om han kan åtgärda ett trasigt fönsterhandtag. Dessutom tar Tom tar gärna på sig extrajobb på kvällstid.
– Jag kan inte säga vid 16-tiden att nu ska jag sluta för dagen. När man är sin egen kan man inte låta klockan styra.
Han kan inte heller vara ledig på samma sätt som innan han startade eget.
– Jag kan inte ansöka om ledigt för klämdagar eller vabba om mitt barn blir sjukt, säger han.
I sommar var Tom ledig i totalt fyra veckor, men han hade telefonen på och var tillgänglig hela tiden.

Den revisor som gör företagets bokslut har nyligen meddelat att allt inte stämmer i bokföringen, så Tom måste gå igenom alla papper för att hitta felet.
– Det svåraste just nu är bokföringen. Jag köpte ett bokföringsprogram för 10 000 kronor, men jag gick aldrig någon utbildning i programmet, eftersom utbildningen var så dyr. Jag borde ha använt trygghetsfondens pengar även till bokföringskursen.
Tom kan varmt rekommendera andra som blir uppsagda att starta eget. Men det är viktigt att vara noggrann och strukturerad.
– Rik blir man dock inte på det här, säger han.
Om fem år hoppas Tom att företaget ska ha vuxit så pass att han kan anställa någon. Han är öppen för olika varianter och kan också tänka sig att helt byta inriktning om den nuvarande skulle misslyckas.
Snart är det dags för en omförhandling av kontraktet med Wallenstam.
– Jag är kanske lite för försiktig och vet inte hur tuff jag ska vara. Jag vågar inte ta på mig hur mycket arbete som helst.
– Jag tror dock inte att jag behöver vara orolig så länge jag gör ett bra jobb.

 

 

Detta gör trygghetsfonden

Trygghetsfonden Fastigo-LO hjälper företag och anställda vid verksamhetsförändringar. De som sägs upp på grund av arbetsbrist kan få personligt stöd i form av rådgivning, ekonomiskt omställningsstöd, avgångsbidrag eller, om man har fyllt 60 och varit anställd i minst tio år på företaget, även pensions­premier inbetalda.
Omställningsstödet kan användas för exempelvis vidare­utbildning eller till att starta eget företag.
Villkoret för att få stöd från fonden är att arbetsgivaren ska vara ansluten till arbets­givarorganisationen Fastigo och att veckoarbetstiden överstiger 16 timmar.
Hittills i år har trygghetsfonden betalat ut ekonomiskt stöd till 55 personer. Fonden betalar för närvarande pensionspremier för 13 personer.
Afa Försäkring handlägger och betalar ut avgångsbidragen.

 

 

Motsvarande finns i andra avtal

Omställningsförsäkringar i någon form för anställda som sagts upp på grund av arbetsbrist finns på Fastighets samtliga avtalsområden. Innehål­let varierar dock.
Trygghetsfonden TSL är till för anställda inom den privata sektorn hos arbetsgivare som är anslutna till Svenskt När­ings­liv. Företag inom Arbetsgivaralliansen är anslutna till TRR Trygghetsrådet. Via TSL och TRR kan uppsagda till exempel få jobbcoachning.