Början av juli. Solen har strålat hela dagen från en nästan klarblå himmel. De flesta Uppsalabor är på väg hem från jobbet, men fyra anställda från städföretaget Städab ska snart börja sitt arbetspass. Deras jobb är att städa bussar som går i stadstrafiken.

Depån för alla fordon som tillhör Gamla Uppsala Buss ligger centralt på Kungsängsgatan, några hundra meter från järnvägsstationen.
Den ena gröna bussen efter den andra körs in till garaget från dagens sista tur. De ska göras körklara till nästa dag, vilket innebär att de ska tankas, fyllas på med luft, olja och annat och inte minst städas. Bussbolagets egen personal gör den dagliga grovstädningen och anställda från Städab har mer tid på sig för en noggrannare städning av alla bussar.
En av de fyra städarna från Städab, Soran Taha, går på klockan 19.00. Han är på plats tidigare för att hinna berätta om jobbet i lugn och ro. När arbetspasset börjar vet han att tiden är knapp.
– Att jobba som busstädare är ett hårt arbete, men jag trivs bra. Jag är inte rik, men jag lever bra.

Soran är under några veckor utlånad till Gamla Uppsala Buss för att hjälpa till med den dagliga snabbstädningen av bussarna. De tre andra från Städab jobbar med det som de kallar för ”vanlig städ” och ”årlig städ”.
– Vi får utbildning varje år och känner oss som en i gänget. Här görs ingen skillnad om man jobbar åt Städab eller åt bussbolaget, om man är städare, tekniker eller chaufför. Vi hjälps åt om det behövs, säger han och berättar om en av nätterna i vintras då snöovädret ställde till det och alla som var i garaget sprang om varandra för att ta in bussarna, skrapa bort all snö och is, städa och få dem i ordning för nästa dag.
– Jag lär mig något nytt varje dag. Ibland berättar mekanikerna hur de lagat ett fel i bussen eller någon av städarna hur vi kan städa bättre, säger Soran.

En vanlig dag så här års är 135-140 bussar i trafik. Till hösten, när bussarna återgått till normal tidtabell, kan 165-180 gröna bussar vara igång under en dag.
Passagerare både glömmer, eller lämnar med avsikt, saker kvar på bussen som städarna tar hand om.
– Om du bara visste vad vi städare kan hitta i bussarna! Stökigast är det på helgerna då vi får slänga matrester, halvtomma spritflaskor, använda kondomer och sprutor. Värst brukar det se ut längst bak i bussen, säger han och fortsätter:
– Vi hittar spyor och det kan lukta skit. Nyligen fattades det tre sittdynor i en buss för att någon tagit med sig dem hem. Att skära sönder dynor är inte heller ovanligt. Jag tror inte att de som förstör på det här sätter förstår hur mycket tid och pengar det kostar.
Det händer även att passagerare blir kvar i bussen. Senast veckan före Fastighetsfolkets besök, när Soran körde en buss till tvätthallen, upptäckte han en man som satt och sov långt bak i bussen.
– Jag får inte ta ut främmande personer eftersom de kan vara våldsamma. Jag kontaktade trafikledaren och två anställda från bussbolaget visade mannen vägen ut. Han tyckte dock att vi borde betala en taxiresa eftersom hans busslinje slutat gå för natten.

Klockan 19.00 hämtar Soran en av de gröna kortbussarna för att köra den till tvätthallen. Det är trångt att backa ut från rampen, men Soran är försiktig.
– Det kan bli dyrt för bussbolaget om jag stressar vid ratten. En olycka kan hända så lätt. Jag har dock klarat mig. Oavsett hur mycket vi har att göra ska jag ta mig tid när jag kör buss, säger han och fortsätter:
– Jag har hört flera yrkeschaufförer säga att det kan vara svårare att köra buss här än i trafiken.

Vem som helst får inte flytta bussarna inom garagets område. Gamla Uppsala Buss har utbildat både Soran och kollegan Salem Adnam Abdullah från Städab. De har grundläggande kunskaper om hur de olika bussarna fungerar.
– Vi har inte busskörkort men är ändå behöriga att köra inom detta område, säger Soran.

På fem till tio minuter ska bussen vara färdigstädad invändigt. Soran börjar med förarplatsen där han sopar golvet och tömmer papperskorgen.
– Det är viktigt att föraren känner att han eller hon kommer till en ren arbetsplats, tycker jag.
Samtidigt som han sopar resten av bussen tittar han sig omkring så att skräp eller kvarglömda saker inte ligger kvar på sätena och att bussen är hel.
Soran sopar ihop några godispapper, en gratistidning, små pappersbitar, en tom snusdosa och lite grus. Allt hamnar sedan på tvätthallens golv. Ju längre kvällen går desto större blir skräphögen i tvätthallen. Innan Soran och bussbolagets personal går hem på natten sorteras och slängs soporna.
Till sist torkar Soran av hela golvet innan han sätter sig bakom ratten igen för att köra till rätt ramp.

Den här bussen drivs med gas så Soran kopplar på en slang för att fylla på bussens gasbehållare. Han kopplar också på två andra slangar, en för el och en för luft.
Om han eller någon annan glömmer att fylla på kommer bussens avgång att försenas med minst 20 minuter.
– Det får inte hända. Bussarna ska vara körklara på morgonen för att Uppsalaborna ska komma i tid till jobbet och skolan, säger han.
Soran, som är rädd om bussarna, vill att även passagerarna ska vara det. När han själv åker buss och ser passagerare skräpa ner eller förstöra blir han ledsen.
– Jag säger ofta till, dock inte om det är en grupp ungdomar. Då vågar jag inte lägga mig i.
Soran är redo för att hämta ännu en buss för städning och påfyllning av drivmedel. Det hinner bli många innan klockan blir 03.00, eller 27.00 som det står i hans schema.

När Soran är utlånad till Gamla Uppsala Buss tar Städab in extra personal som arbetar tillsammans med Sorans kollega Salem Adnam Abdullah.
Salems gäng har varit igång i några timmar sedan klockan 18.00 och städat två bussar som var på tur för det som här kallas för ”vanlig städ” och har nu kommit halvvägs med ”årlig städ” av ledbuss nummer 113.
– Man kan säga att ”vanlig städ” är en ordentlig städning av buss ungefär var femte vecka. ”Årlig städ” är istället storstädning då vi ska rengöra allt från golv till tak, förklarar Salem och torkar snabbt av lite svett i pannan.
Luften inne i bussen är både varm och fuktig. Städarna har tagit av alla sitsar och med vattenslang sköljer sitsramarna, delar av väggarna och golvet. Någon ropar ”Öppna dörrarna” och Salem får upp dörrarna med en knapptryckning.
– På vintern är det tvärtom, då det är kallt i tvätthallen, säger Salem.

Med en blöt trasa har de torkat av taket och alla kanter och rör längst väggarna. Salem torkar av alla knappar, instrumentbrädan vid förarsätet och skärmarna, spegeln och annat runt förarplatsen. Han måste stå på tå och sträcka på sig ordentligt för att komma åt allt.
– Att vara mer än 180 centimeter lång är en fördel i det här jobbet, säger han.
Städare Theodoros Manousakidis byter vatten i en hink och häller i lite grovrent innan han fortsätter att damma väggarna längst bak i bussen. Systematiskt går han igenom bit för bit. Mohamad, eller Moha som arbetskamraterna kallar honom för, har torkat av rören i främre delen och börjar gå igenom de lösa sitsarna. Han berättar att vid minsta fel ska sitsdynan bytas ut. Han torkar av varje dyna innan han monterar tillbaka den.

Städarna gillar inte tuggummi som sätter sig fast överallt. Att använda kniv är det bästa sättet att få bort det.
– Tuggummi förstör passagerarnas kläder. Därför är det viktigt att vi upptäcker all tuggummi, säger Salem.
Klotterborttagning är en annan viktig uppgift och städarna har flera medel till hands.
– På alla våra utbildningar pratar vi om hur vi tar bort klotter. Det kommer nya och mer miljövänliga medel hela tiden, säger han.
Munskydd används vid behov, men städarna vill helst undvika starka medel. Lukten kan sitta kvar när bussen ska ut i trafik.
Alla tre berättar hur de trivs med varandra och med jobbet.
– Jag tänker på min familj och alla andra som åker buss när jag städar. De måste se att bussen är ren så att de kan sätta sig på stolarna, säger Moha.

När jag frågar hur många bussar de städar på en natt blir svaret olika beroende på vilken typ av buss som står på tur och hur smutsiga de är. Under det här arbetspasset gjorde de vanlig städning i tre bussar och årlig städning i tre. Den sista bussen tog längst tid för att den hade mycket besvärligt klotter, berättar Salem på telefon dagen efter.

Mycket arbete på kvällar och nätter

De anställda på Städab, som jobbar med busstädning, börjar sin arbetsvecka på en söndag då de jobbar dagtid. Från måndag till torsdag jobbar de från 18.00 till 02.30.
– Jag har vant mig vid dessa tider så jag har svårt att se mig börja tidigt på morgonen, säger Soran Taha.

Både Soran och Salem Adnam Abdullah säger att de inte har några problem att somna när de kommer hem på natten. Tvärtom är de mycket trötta efter arbetspasset.
Men sömnen blir sällan sammanhängande. Båda har familj med fru och barn så det händer ofta att de träffar familjen vid frukosten och kör till exempel barnen till skolan eller dagis.
– När jag kommer hem lägger jag mig och sover några timmar till. När barnen kommer hem vill de gärna vara med mig en stund. Mina barn accepterar att jag går till jobbet på kvällen men de frågar ibland varför jag måste gå till jobbet, säger Soran.