Första kullen elever har tagit examen från gymnasieskolans fastighetsutbildning. Vi har träffat Jon Eriksson i Linköping som är glad för sitt val och ser fram emot ett yrkesliv i fastighetsbranschen. Det var dock inte självklart för honom att satsa på fastighetsinriktningen.
 
Vid ett förbestämt klockslag väntar Jon Eriksson utanför Anders Ljungstedts gymnasium i centrala Linköping. Han är klädd i arbetskläder – ett par svarta snickarbyxor, en svart tröja och ett par skyddsskor – men har lämnat lektionen för en intervju.
Jon Eriksson, 18 år, ser positivt på sin framtid. I plånboken ligger ett körkort som är bara ett dygn gammalt. Ett sommarjobb på ett byggföretag väntar, kanske också en anställning som fastighetstekniker hos Dalkia till hösten.
– Jag vet ännu inte om jag får börja hos Dalkia. Jag har sagt till företaget att jag mycket gärna vill det, säger han.
Det var hos Dalkia som Jon hade sin senaste praktik. Och det gav mersmak.

Jon är en av tio elever i fastighetsinriktningen på skolans VVS- och fastighetsprogram årskurs 3. Han berättar om ett läkarbesök för cirka fem år sedan som blev avgörande för vad han vill jobba med. Läkaren berättade att han gärna skulle vilja jobba som rörmokare. Rörmokare har ett intressant jobb och kan tjäna bra, tyckte läkaren. Om en läkare vill det, varför skulle inte Jon vilja satsa på det.
– Därför visste jag tidigt att jag vill läsa VVS – och fastighetsprogrammet. Men när det var dags att välja inriktning fick jag dock tänka om, säger han och fortsätter:
– Jag ville först inte välja något annan än VVS, men skolan hade svårt att hitta praktikplatser till alla elever. Jag ville inte riskera min framtid så jag lyssnade på vår lärare Feliks som berättade om fastighetsbranschen. Då förstod jag bredden av arbetsuppgifter och yrken som man kan välja mellan. Och att VVS också ingår i utbildningen. Då lät fastighetsbranschen faktiskt roligare än att bara satsa på VVS.
Det är ett val som Jon inte ångrat. Praktikplatserna har visat att arbetsuppgifterna är både intressanta och roliga. Jon har trivts med det han fått prova på.
Jons förkunskaper om fastighetsbranschen var minimala. Han har sett fastighetsskötare klippa gräs och beskära träd i det HSB-bostadsområde där han bor. Han har hejat på dem, men aldrig pratat med dem om jobbet.
Skolan har också haft besök av till exempel tillverkare av köks- och tvättställsblandare. Men Jon kan inte minnas att han sett till några arbetsgivare eller arbetstagare från fastighetsbranschen.

Reportage 2Alla elever har inte lärare som på ett trovärdigt sätt kan berätta om arbetsuppgifterna och yrken i fastighetsbranschen. Därför tycker Jon att företagen borde synas mer på skolorna, redan i åttan på grundskolan.
– Det kan hända att företagen ännu inte blickar in i framtiden och därför inte ser behovet att börja anställa. Men det kan också hända att alla har så mycket att göra att de inte hinner komma till skolorna. Jag tror att fler elever kommer att söka till den här utbildningen om de som jobbar i branschen berättar om sina yrken. Jons årskurs är den första som började på det nya programmet i Anders Ljungstedts gymnasium. I början var det rörigt och oorganiserat, tycker Jon. Allt var inte på plats och det fanns inte heller alltid lärare till hands.
– När det var som sämst tog vi elever upp problemen med skolan.

Det mesta har blivit bättre med tiden och det sista läsåret har varit mycket bättre, tycker Jon. Han har lärt sig mycket under praktikperioderna. Den första som fastighetsskötare var under två månader på ett hotell och det andra som fastighetstekniker i fem månader pa Dalkia.
– Att få komma till Dalkia är bland det bästa som kunde hända. Jag trivdes mycket bra med alla dem som jag fick jobba med, med arbetsuppgifterna och med kunderna. Därför vill jag så gärna börja jobba där till hösten, säger Jon.
Praktiken på hotellet var också lärorik, men inte lika givande. Jon var på samma ställe vilket han ibland tyckte blev enformigt. På Dalkia åkte han runt i Linköping till olika fastigheter.
– Jag hade inte sökt den här utbildningen om den varit utan praktik, lägger han till.

Jons erfarenhet från arbetslivet är dessutom större än det som eleverna får i skolan. Han har haft jobb på ett byggföretag två somrar i rad då han har monterat nya köksskåpsdörrar i bostadsbolaget Stångåstadens lägenheter. Det kommer att vara hans sysselsättning även den här sommaren.
– Ja, jag har lärt mig hur man ska bemöta kunder eftersom vi hela tiden har jobbat hemma hos folk. När jag började på gymnasiet var jag inte så pigg på att prata med främmande människor. Nu har jag inga problem med det. Att vara social är en viktig bit i jobbet.

I arbetslivet ingår att lära sig arbetstiderna, att jobba i åtta timmar varje dag och börja klockan 07.00. Första lektionen i skolan är tidigast klockan 08.15. Inför den långa praktiken tänkte Jon på hur han skulle orka med de tidiga morgnarna.
– Jag var i stället pigg hela tiden, kom till jobbet en kvart innan för att dricka kaffe och prata med alla. Jag är faktiskt tröttare i skolan.

Jon är klar över vad han vill i framtiden. Om han inte får jobbet hos Dalkia ska han söka något annat.
– Jag tänker inte sitta på soffan och inte göra någonting alls, säger han.
Jon har för närvarande inga planer på att läsa vidare. Men han har läst in de ämnen som behövs för en högskolebehörighet.
– Från början var det mina föräldrar och flickvännen som tjatade om hur viktigt det är med högskolebehörighet. Det finns alltid en risk för att skada sig på jobbet. Om det sker kan jag läsa vidare till ett yrke som inte är lika fysiskt tungt, säger Jon innan han ska byta om. En tur med föräldrarnas bil står på schemat. Nya kunskaper behöver övas.

 

Program med fyra inriktningar

VVS- och fastighetsprogrammet finns, enligt uppgift från Fastighets- branschens utbildningsnämnd, i 26 gymnasieskolor. Ett nittiotal elever har nyligen tagit examen.
Programmet har fyra inriktningar: VVS, fastighets, kyl- och värmepump- teknik, samt ventilationsteknik. Inför andra årskursen ska eleverna ha valt en inriktning. Alla skolor erbjuder dock inte samtliga inriktningar.