Du måste vara lojal mot din arbetsgivare. Men även arbetsgivaren måste vara schyst mot dig. Och du behöver inte begå lagbrott för att ”ställa upp” för ditt företag.

Ibland kan det hända att du ska skriva på någon form av sekretessavtal med lojalitetsplikt eller liknande, ofta när du ska börja ett nytt jobb. Egentligen är sådana avtal onödiga, eftersom det ingår i själva anställningen att du ska vara lojal med din arbetsgivare. Det brukar kallas en tyst klausul, det vill säga en oskriven regel.
I det ingår att du utåt inte ska sprida rykten om företaget, inte skvallra om dåliga chefer, inte avslöja företagshemligheter etcetera. Och lägg märke till att detta gäller även utanför arbetstid. Du får alltså inte på krogen snacka skit om din egen krog om du förstår vad jag menar.

Samma sak gäller på sociala medier. Där ska du vara särskilt försiktig eftersom det du skriver kan läsas och spridas av andra. Om du är arg på ditt företag, skriv ner det du känner på ett papper 
i stället och lägg det i en låda ett tag.
Särskilt allvarligt är det om du har en egen verksamhet som liknar den där du är anställd och om din arbetsgivare inte har godkänt det. Det kan vara illojal konkurrens och det kan leda till avsked, det vill säga att du kan få sparken direkt.

Överhuvudtaget ska du vara öppen med om du har en annan verksamhet vid sidan av ditt vanliga jobb. Det behöver inte vara en konkurrerande verksamhet, men din arbetsgivare har rätt att kräva att du ägnar dig på heltid åt ditt jobb ­- om du nu är anställd på heltid. Och är utvilad när du kommer till arbetsplatsen.
Om du arbetar deltid, då kommer saken i ett litet annat läge. Du måste ju kunna försörja dig. I de fallen tycker jag att du ska prata med din arbetsgivare och facket om vilka regler som gäller och komma överens om vad du kan göra vid sidan av din deltid.

Den här regeln om lojalitet beror på att arbetsgivaren ska kunna lita på dig, att
 du värnar om ditt företag där du är anställd. Om du bryter mot det och skadar företaget, då kan du alltså förlora jobbet.
Men lojalitet är ömsesidig. Arbetsgivaren ska ställa upp för dig och exempelvis inte skälla ut dig inför kunderna eller på annat sätt förlöjliga dig. Arbetsgivaren ska också följa lagar och avtal om lön, villkor, arbetsmiljö och så vidare och se till att du är trygg på arbetsplatsen och inte behöver gå dit med en klump i magen.

Men att vara lojal innebär inte att du ska behöva begå lagbrott. Du kan alltså säga nej till att ta emot svart lön, jobba arbetspass som strider mot arbetstidslagen eller använda dig av otillåtna kemikalier.
Det kan kännas svårt att säga nej, eftersom andra kanske ställer upp på fusket. Men ta direkt kontakt med facket om något sådant händer, så hjälper de dig.

Får du då inte säga ifrån om något är fel? Jo, du har till och med en skyldighet att tala om när något är fel eller inte fungerar som det ska. Det är ditt sätt att ”ta hand” om ditt företag. Förhoppningsvis tycker din chef att det är bra att du berättar, men om han eller hon skulle bli irriterad förklara då att ditt syfte är att förhindra att det blir ännu mer fel och att du vill företagets bästa. Ta gärna med någon från facket när du träffar arbetsgivaren i sådana här frågor.

I korthet kan man säga att lojalitet bland annat betyder:

  • Du ska tänka på företagets bästa.
  • Din arbetsgivare ska tänka på ditt bästa.
  • Du är inte skyldig att göra något olagligt.
  • Det är bra att du talar om vad som är fel för att det ska bli bättre.