Från juni till mitten av augusti hade Fackets hjälptelefon fått in drygt 1 200 samtal. Närmare 60 av dem har kommit från sommarjobbare inom Fastighets avtalsområden.

Samtalen till LO:s hjälptelefon kommer dels från sommarjobbande ungdomar, men också från föräldrar och arbetsgivare.

De vanligaste frågorna har i år handlat om lön, arbetstider, anställningsbevis och rättigheter till rast och paus. Men den här sommaren är det också en annan fråga som har återkommit.
– På grund av vädret har många haft frågor om det vi kallar solskensavtal. Man kan ha kommit överens om att jobba sju timmar, men så börjar det regna efter tre timmar, blir hemskickad och får bara lön för de arbetade timmarna. Men man har rätt till alla timmar som man skulle ha arbetat, säger Joakim Petrusson, handläggare på LO:s hjälptelefon.

Majoriteten av samtalen kommer från de avtalsområden där det finns flest sommarjobbare; Kommunal, Handels och Hotell- och restaurang. Men även de som jobbar med till exempel städning och fastighetsskötsel har hört av sig. Frågorna har då framför allt handlat om lön, anställningsbevis och semesterersättning, men också om fackligt medlemskap.