Avtalsrörelsen syns nu på reklamplatser i storstadsområdena. Förbunden inom 6F och Musikerförbundet har startat en annonskampanj mot sänkta löner.

Efter en intensiv debatt för sänkta lägstalöner, som förs fram av både borgerliga politiker och arbetsgivare, svarar Fastighets och övriga fem LO-förbund med sitt. De vill visa att syftet med att sänka lönerna är att höja vinsterna.

– Flera rapporter visar att vinstandelen har ökat på bekostnad av löneandelen. Vi vill med kampanjen uppmärksamma att det inte finns förståelse för våra medlemsgruppers villkor. De som för debatten om sänkta löner lever på en helt annan nivå. Städarna har redan i dag svårt att leva på 21 110 kronor, vilket är avtalets lägstalön. Det är viktigt att medlemmarna kan leva på sin lön utan att behöva ha gift sig rikt. Jag tror dessutom inte på modellen att skapa flera nya jobb genom sänkta löner, säger Jari Visshed, Fastighets tredje ordförande.

Annonserna ska bland annat finnas i bussar och tunnelbanor i storstäderna, i kvällstidningar samt i sociala medier.