Hidajet Hecimovic fick hem ett brev med beskedet att han inte längre var medlem i Fastighets. Han hade inte betalt medlemsavgiften, trots att det ska gå via autogiro. Problemen orsakades av förbundets nya administrativa system. UPPDATERAD VERSION

Försenade utskick av avier och försenade dragningar från autogiro. Det är några av problemen som Fastighets upptäckt efter införandet av det nya administrativa systemet i december förra året.

Förbundet har jobbat hårt med att försöka lösa problemen. Men först nu verkar det som att det mesta fungerar som det ska.
– Vi gör autogirodragningarna först i morgon så vi får se då, men problemen förefaller vara lösta, säger förbundsordförande Magnus Pettersson.

Hidajet-webbEn som drabbats av det strulande systemet är fastighetsskötaren Hidajet Hecimovic från Märsta. En dag fick han ett brev hemskickat där det står att han inte längre är medlem i förbundet. Anledningen var att han inte betalat sin medlemsavgift på tre månader, något Hidajet Hecimovic inte uppmärksammat eftersom betalningen ska gå via autogiro.
– Jag fick ingen påminnelse eller nånting, säger han besviket.

Han skrev ett mejl till förbundet och meddelade att han vill fortsätta vara medlem men har varken fått något svar eller någon räkning.
– Jag har varit medlem i facket sedan första dagen jag började jobba här i Sverige, år 2004. Jag har aldrig haft några problem, men man vet aldrig vad som händer och det här ska vara min säkerhet. Nu känns det som att de vill sparka ut folk från facket, säger Hidajet Hecimovic.

Magnus Pettersson beklagar det som har hänt men säger att det är aldrig är förbundets ansvar att se till att medlemmarna betalar.
– Det är alltid den enskildes ansvar att se till att betala eller att det finns pengar på kontot, säger han.

Magnus Pettersson berättar att förbundet har fått många samtal med liknande ärenden. De har infört en ny rutin för automatisk påminnelse eftersom det i flera fall visat sig att det inte funnits pengar på kontot när den försenade autogirobetalningen skulle genomföras.
– Från början fanns det inte någon påminnelserutin det nya systemet, men det har lagts till nu. En sådan ska gå ut vid varje bristande betalning, säger Magnus Pettersson.

Han rekommenderar Hidajet Hecimovic och andra som eventuellt drabbats att ansöka om nytt medlemskap och att kontakta förbundet för att få hjälp att betala de saknade avgifterna och därmed återregistreras utan glapp.

Den som har missat att betala a-kasseavgiften i tre månader kan däremot inte betala retroaktivt för den missade tiden utan måste påbörja en ny period. Men enligt a-kasseföreståndare Anne Eriksson har det inte behövt bli så nu eftersom a-kassan har skickat vanliga avier till de som har autogiro.
– Det är dragningarna med autogiro som inte har fungerat och det har gjort att vi har fått jobba mycket manuellt, säger Anne Eriksson, a-kasseföreståndare.

Liksom Magnus Pettersson hoppas hon att problemen snart ska vara helt åtgärdade.
– Allt är inte löst ännu men det blir bitvis bättre och bättre. Vi försöker göra så mycket vi kan för att ingen ska missa en betalning, säger hon.