Det är senvinter och bistert gråkallt i Göteborg. Regnet bildar stora pölar i industriområdet, att stiga in på städbolaget Fix Cleaning Services trivsamma kontor är en skön kontrast. Vd Nina Järvi möter med ett stort leende och bjuder på kaffe. Hon beklagar att Osman Jallow, eldsjälen bakom Gambiainsamlingen och tidigare anställd som städare hos dem, inte är
 på plats. Han har halkat på en isfläck och brutit benet. Säljchef Eira Järvi, grundare av bolaget, förklarar att insamlingsverksamheten Fix Charity i dag är en viktig del av bolaget. Kunder, anställda, släkt och vänner lämnar bidrag.
Det startade med att Eira och Nina ville hjälpa hemlösa och socialt utsatta i Göteborg.
– Vi lämnar fortfarande kläder till dem via Café Trappaner, berättar de. Härligt nog gör många andra det också. Därför samlar vi sedan 2004 också in gåvor till fattiga familjer i Gambia. Hjälpbehovet är mycket stort och genom Osman har vi en personlig relation dit. Vi ger även bidrag till Human Bridge. Denna gång nallar som ska delas ut till barn i flyktingläger.

Utanför mötesrummet tar arbetskamraterna Kadega Abdallah och Elena Dumitrascu hand om insamlade gåvor. Flinkt viker de samman klänningar, hängselbyxor, overaller, sparkbyxor och haklappar. Efter det väntar högar av gosedjur som ska få nya små vänner i Afrika.
Elena och Kadega tycker det är självklart att visa solidaritet med folk som är fattiga, hemlösa eller flyr från krig.
– Vi är stolta över att jobba på ett företag som bedriver hjälparbete, säger Kadega.

En stor del av Fix Cleanings uppdrag är hemstädning. Kunderna har informerats om insamlingen och tillfrågats om de har avlagda kläder, leksaker eller liknande att ge bort. Många har hörsammat uppropet och ställer säckar med gåvor i hallen som städarna tar med.
Varken Elena eller Kadega tycker att det är besvärligt att ta med säckarna till kontoret.
– Alla städare har bilar och vi jobbar alltid två ihop och kan hjälpas åt om det är tungt, säger Elena.
– Det Fix samlar in är ofta saker kunderna tänkt göra sig av med. Så det är också en fin service företaget erbjuder, säger Kadega.
Fix Cleaning städar även på äldreboenden. Där bistår personalen med att samla in gåvor.

Städaren Kadega Abdallah packar ner i säckar och säljchefen Eira Järvi viker kläder.

Städaren Kadega Abdallah packar ner i säckar och säljchefen Eira Järvi viker kläder.

Elena och Kadega har deltagit vid flera packkvällar som avrundas med att företaget bjuder på något att äta och dricka. Att använda fritid till det tycker de är helt okej. Samtidigt har de förståelse för att alla städare inte kan ställa upp.
– Har man småbarn att hämta på dagis är det svårt att hinna, säger Kadega vars barn är stora. Elena, som inte har barn, instämmer.
Förra sommaren var Fix Cleanings ledning med Osman i Gambia och delade ut gåvor. De besökte även en förskola, en barnavdelning på ett sjukhus och en polisstation. Det var en omvälvande och känslofylld resa.
– Nästan inga barn har skor, vi skulle kunna skicka ner en hel last bara med det, säger Eira.
– Till skolbarn behövs kläder, pennor och mattor att sitta på och till polisstationen ska vi skicka datorer som vi kasserat. Vårt it-bolag Wizolution har gjort i ordning dem, säger Nina.
Afrikaresan belastade inte företaget.
– Vi betalade allt med egna pengar, säger Eira. Visst var det dyrt men värt varenda krona. Vi tog massor av foton som vi lagt upp på Facebook. 
Det känns jättebra att kunna visa kunder och anställda att gåvorna når fram och gör nytta.

Den här gången är det HR-ansvarige Victor Hökpers som åker i väg.
– Nästa gång vore det fantastiskt om några städare kunde resa, säger Nina.
Kadega och Elena tycker det är en spännande idé.
– Det vore intressant att veta mer om situationen i Gambia och vad Fix insats betyder, säger de.
Nina och Eira medger att insamlingen tar mycket tid och kraft.
– Men det är en hjärtesak för oss och engagemanget från anställda och kunder värmer. Självfallet skapar Fix Charity också goodwill.
– Än så länge har vi dock inte fått några nya kunder på grund av det, säger Eira. Vi har heller inte använt välgörenhetsarbetet i marknadsföringen. Anledningen är nog att det kommer ur en annan vilja – att hjälpa folk som har det svårt.