Fastighets medlemstidning får nytt format och byter design från och med septembernumret. Syftet är att få ett modernare uttryck och bli ett bättre verktyg för läsarna.

Fastighetsfolkets historia går tillbaka till 1930-talet, men tidningen har bytt både namn och utseende genom åren. Nu var det dags igen och uppdraget att göra en redesign gick till Spektra Design.
– Målet har varit att fortsätta vara en angelägen tidning för medlemmarna och att spegla deras jobbvardag, men att få ett modernare uttryck, säger chefredaktör Ewa-Maria Kriegholm.
– Förändringen av tidningen Fastighetsfolket har varit fantastiskt spännande att vara med om. Vi har velat göra en lättillgänglig tidning där tips om jobb och arbetsmarknad, reportage och bra bilder både ska engagera läsaren och kunna bidra med hjälp. Som en kunnig och kul kompis, säger Otto Degerman, tidningsutvecklare på Spektra Design.

I samband med omgörningen har tidningen flera nya återkommande medarbetare, tecknaren Robert Nyberg, korsordskonstruktören Bertil Johansson samt krönikörerna Carlos Rojas och Alexandra Pascalidou.
– Det är vi förstås jätteglada över, de tillför en enorm kvalitet och blir en vitamininjektion för tidningen, säger Ewa-Maria Kriegholm.

Fastighets bildades 1936, men tidningen kom ut med sitt första nummer redan 1932. Det var Stockholms Fastighetspersonals Fackförening som startade tidningen, som först hette ”Fyr och flamma” och efter ett halvår bytte namn till Fastighetsarbetaren. Namnet Fastighetsfolket fick tidningen år 1966.
Tidningen har en TS-upplaga på 30 300 exemplar.