Illustration: Erica Jacobsson

Illustration: Erica Jacobsson

Promenader ett par gånger i veckan under ett års tid ger inte bara bättre kondis utan en effektivare hjärna. Det är ett av många forskningsresultat i boken Hjärnstark, hur motion och träning stärker din hjärna..
– Ser man det ur hjärnsynpunkt är all rörelse bättre än ingen. En promenad på fem minuter är bättre än att sitta still. Men den som vill göra max för sin hjärna vad gäller minne, koncentration, stresstålighet och så vidare får allra bäst effekt om han eller hon får upp pulsen genom att cykla, simma eller springa, säger psykiatriker Anders Hansen som skrivit boken.

För personer med ett rörligt och ibland tungt jobb kanske första tanken om man är stressad är att koppla av i soffan efter jobbet. Är motion ändå receptet?
– Jag har hundra procent förståelse om den som har ett fysiskt aktivt jobb vill vara i vila på fritiden och det tycker jag faktiskt hen kan vara med gott samvete.
– Har man ett fysiskt aktivt jobb men inte får upp pulsen kan det dock, ur hjärnsynpunkt, vara klokt att försöka få upp pulsen 
i alla fall en till två gånger per vecka, säger Anders Hansen.

5 saker du bör veta om stress

1. Därför blir du stressad
När pulsen ökar, hjärtat klappar hårdare och du får ett slags tunnelseende är det hjärnan som signalerar fara. I det liv som förfäderna levde på savannen gjorde stresspåslaget att människan blev beredd på flykt eller strid. Hjärnan reagerar i grunden på samma sätt i dag, men den långvariga stressen för att exempelvis hinna till förskolan, att få behålla jobbet eller att pengarna ska räcka tär mer på hjärnans funktioner.

2. Det här händer i kroppen
Hjärnan skickar signaler så att stresshormonet kortisol, som ökar pulsen och blodtrycket, utsöndras. Att ha höga nivåer av kortisol är skadligt för hjärnan på lång sikt. Svårt stressade personer kan till exempel få sämre minne.

3. Så behandlas stress
De vanligaste sätten är antidepressiv medicin och terapi. På senare tid har forskningen visat att även motion är effektivt för att behandla och förebygga stress.
Ett exempel är en undersökning med 200 ungdomar i Chi
le som fick träna regelbundet i tio veckor. De fick inte bara bättre kondis utan deras stress och oro hade också sjunkit påtagligt. I ett annat försök fick en grupp personer cykla i 30 minuter innan de gjorde ett stresstest. Dessa visade mindre stress än en kontrollgrupp som inte cyklade innan.

4. Därför är träning bra mot stress
Träningen sänker kortisolnivåerna och håller dessa läg
re nästa gång du blir stressad. Stressbromsarna i hjärnan (frontalloben och hippocampus) blir starkare och står emot stressmotorn amygdala bättre.
Efter träningen skapas också endorfiner, ”kroppens eget morfin” som gör att en känner eufori och att smärtan dämpas. Det bildas också dopamin, en del av kroppens belöningssystem som påverkar måendet.

5. Träning gör dig smart – och ung
Motion är också effektiv för att förbättra koncentrationsförmågan, vässa kreativiteten, minnet och intelligensen.
Träningen gör att fler hjärnceller bildas och att hjärnans åldrande bromsas.

 

Detta händer i hjärnan när du tränar

Blodflödet ökar.
Kopplingarna mellan hjärnans delar stärks.
Hjärnbarken i frontalloben
växer.
Efter träningen skapas endorfiner, ”kroppens eget morfin”.
Dopamin, ett ämne som gör att vi mår bra, bildas.