För några veckor sedan skrev Fastighetsfolket om ISS i Sollefteå som sänker arbetstiden för nio städare i stället för att säga upp på grund av arbetsbrist. Nu fortsätter företaget att hyvla, den här gången i Stockholmsområdet. Totalt drabbas omkring 40 hel- och deltidsanställda, varav 18 är medlemmar.

Majoriteten av de drabbade kommer att fortsätta städa hos samma kunder, men med färre timmar.
– Vi har hittills sagt nej i varje steg och vi kommer att göra allt vi kan för att försöka stoppa det här, säger Christina Petranyi, vice ordförande i ISS-klubben.

Anledningen till det minskade timantalet är att ISS håller på att införa ett så kallat konkurrensprogram där olika städobjekt jämförs för att ta fram det mest effektiva städsättet. De objekt som inte kommer upp i nivå med det som ISS kallar ”best practice” är inte tillräckligt lönsamma och det är dessa som får färre timmar.
– ISS menar att de har försökt minimera förändringarna för både kunder och anställda. Men vi tycker att de som har jobbat länge har rätt att ha kvar sina timmar, säger klubbordförande Alex Santibañez.
– Vi tycker att det är bättre om man rör runt mer i grytan och omplacerar fler, och eventuellt säger upp någon om det behövs i en vanlig arbetsbrist. Nu plockar man bara hur som helst utan att bry sig om turordning, tillägger Christina Petranyi.

En av de drabbade är Anneli Davidsson som har jobbat på ISS i över 20 år. Hon står därmed högt upp i turordningslistan och vid en vanlig arbetsbrist hade hon sannolikt inte fått sin sysselsättningsgrad ändrad.
– Jag blev förbannad när jag fick beskedet. Jag förstår inte hur de tänker, säger Anneli Davidsson.
Hennes arbetstid ändras från 100 procent till 94,75 procent.
– De har tagit en halvtimme per dag och jag vet inte var de har hittat den, säger hon.

Fastighetsfolket har sökt ISS för svar om varför företaget väljer att inte gå enligt turordningsreglerna vid neddragning och omplacering.
Svar kommer i ett mejl via ISS pressansvarige:
”Verksamheten måste alltid anpassas till de uppdrag som vi har och de tjänster som våra kunder behöver få utförda. Vi följer det regelverk som finns och de skyldigheter som vi har. Bemanningsfrågorna förhandlas lokalt. Här har frågan fått en lösning innan vi har kommit till ett läge där vi haft att ta ställning turordningsreglerna”.

Best practice enligt ISS

  • ISS finns i stora delar av världen och på företagets hemsida står det att de utifrån sin breda erfarenhetsbas har tagit fram och använder ”processer som har visat sig vara ’best practice’ för den specifika aktiviteten”.

Läs mer: 
Städare drabbas av stora neddragningar
Ledare: Hyvlingen är ett fult sätt att runda las