Emma Nordqvist Alhamze och Linda Amiri på 50-Femme.

Hos tidigare arbetsgivare blev Emma Nordqvist Alhamze tillsagd att inte säga hej till cheferna vars rum hon städade.

– För då skulle man störa, fick jag höra. Man skulle inte dra någon uppmärksamhet till sig, utan bara smälta in.

Städa toalett på tre minuter

Samtidigt var arbetsvillkoren ibland så slimmade att det var omöjligt att göra ett bra jobb.

– En toalett skulle städas på tre minuter. Det går ju inte.

På städbolaget 50-femme känner sig Emma Nordqvist Alhamze att hennes kompetens uppskattas. Villkoren gör det möjligt att städa på ett sätt hon kan stå för och månadslönen ligger på 27 900 kronor.

För att se det här innehållet måste du godkänna cookies från våra tjänsteleverantörer.

50-femme startades av vännerna Linda Amiri och Sofia Jensfelt, som tidigare har jobbat med administration respektive reklam och design. Idén om att starta eget inom städbranschen föddes utifrån Linda Amiris egen erfarenhet av att anlita städhjälp i sitt och familjens hem.

Vi insåg att städerskan inte kunde ha en skälig lön. Det kändes inte bra i magen

– Det var billigt och vi insåg att städerskan inte kunde ha en skälig lön. Det kändes inte bra i magen, så vi bestämde oss för att säga upp avtalet, säger Linda Amiri.

Linda Amiri och Sofia Jensfelt startade städföretaget 50Femme.

Jämförde med lagerarbetare

När Linda och Sofia tittade närmare på lönestatistik och arbetsvillkor i städbranschen och jämförde med motsvarande mansdominerade branscher såg de stora skillnader.

– Vi kollade till exempel på lagerarbete, där utbildningsnivån och arbetsbelastningen liknar städning. Där är den genomsnittliga månadslönen 5 300 kronor högre, säger Linda Amiri.

Vi ville visa att det går att driva ett städbolag med schyssta villkor

Efter många och långa samtal med varandra och med personer i sin omgivning bestämde de sig för att försöka ändra spelreglerna.

– Vi ville visa att det går att driva ett städbolag med schyssta villkor.

Sedan verksamheten drog igång i början av året har kunderna strömmat till, trots att priserna är högre än hos andra. I dagsläget har de 50 återkommande kunder. Personalgruppen består av två fastanställda och tio timanställda.

– Vi växer hela tiden och är ständigt på jakt efter personal. Så fort det finns tillräckligt med återkommande uppdrag för varje anställd försöker vi fastanställa. Osäkerheten är ju också ett stort problem i branschen, att många företag bara använder timanställda som jobbar år efter år, säger Linda Amiri.

Linda Amiri och Jookha Muuse.

När de startade företaget förväntade de sig att få mestadels företagskunder, men hittills har det framförallt varit privatpersoner som anlitat 50-femme för hemstäd. Bland dem finns två kategorier.

– Halva kundgruppen är personer som brinner för kvinnofrågor och bra arbetsvillkor, som vill ha städhjälp men som tidigare inte velat anlita det för att det inte har känts bra. Den andra delen är folk som hittar oss för att vi får bra betyg på en rekommendationstjänst på nätet, säger Linda Amiri.

Söker folk med erfarenhet

Företaget rekryterar främst personer med tidigare erfarenhet av yrket. Många har berättat om dåliga villkor på tidigare jobb.

– Man får höra sådana bisarra historier att man blir mörkrädd, säger Linda Amiri.

En del chefer jagar på de anställda så att det är helt befängt

Madlén Gunnarsson, regionansvarig på Fastighets Region Väst, håller med om att städbranschen är tuff.

– En del chefer jagar på de anställda så att det är helt befängt.

Tidlöneprincipen – att man ska kunna hinna göra det man ska inom sina arbetstimmar och i normal takt – respekteras inte alltid. Madlén Gunnarsson har också märkt att många medlemmar inte får betalt för restid.

– Tiden det tar att transportera sig från ett uppdrag till ett annat ska läggas in i schemat. Men det är tyvärr inte ovanligt att chefer säger till anställda att ”du har ju rast när du sitter på bussen”.

För Linda Amiri och Sofia Jensfelt är det självklart att de anställda ska hinna med och trivas i sin arbetsvardag.

– Vi har behövt drilla en del av de som jobbar med oss i att säga ifrån. Om något inte är bra hos en kund vill vi veta det, då ska man inte behöva gå dit. Men ibland får vi dra det ur dem. Jag får en känsla av att man är van att vända ut och in på sig själv av rädsla för att förlora jobbet, säger Linda Amiri.

Emma Nordqvist Alhamze tar ofta spårvagnen till uppdragen.

Hoppas på högre status

Emma Nordqvist Alhamze hade egentligen bestämt sig för att lämna branschen. Efter att ha sagt upp sig från ett städföretag där arbetsvillkoren var alltför tunga utbildade hon sig till barnskötare och jobbade på förskola en period. Men så fick hon syn på annonsen om jobbet på 50-femme, och nu är hon glad att vara tillbaka. Hon gillar städyrket, men har märkt att det anses ha låg status bland många. Det hoppas hon att 50-femme kan vara med och ändra på.

– Jag hoppas att vi kan förändra synen på städbranschen, att det blir högre status och att kunderna efterfrågar kvalitet.