Cecilia Pettersson på Sesab.

Cecilia Pettersson har arbetat som städare i 29 år.

–Det bästa är att det är roligt. Det blir ju rent och man ser resultat. Det sämsta är att det ofta är dåligt med tid, säger Cecilia Pettersson.

Hon tillägger att mycket ändå beror på hur man organiserar. De diskuterar ofta på företaget om det går att göra jobbet annorlunda.

–Det går att spara tid i vissa moment, och det är kul att lära varandra, fortsätter hon.

I dag är de tre på städpasset på Biltemas huvudkontor, för att de ska hinna bli klara till det egna företagets Sesabs arbetsplatsträff.

Sesab utsågs nyligen till Årets städföretag. Det är Fastighets, Kommunal och arbetsgivarorganisationen Almega som står bakom utmärkelsen.

Prisad måste ha god personalpolitik

Priset Årets städföretag instiftades förra året och delades nu ut för andra gången. Syftet med priset är att lyfta fram ett företag som är ett föredöme i branschen gällande allt ifrån personalpolitik till miljöarbete. En förutsättning för att kunna bli nominerat är också att företaget är ett så kallat auktoriserat städföretag.

–Man blir väldigt stolt och berättar för kunderna. Vi ska ha öppet hus för att fira, hoppas att det kommer många då.

Slavisa Nikolic är Fastighetsklubbens ordförande.

Slavisa Nikolic, Sesab.

–Det är jätteroligt att företaget fick priset. Jag tror att många blev överraskade, alla visste inte att priset finns. Men alla är jättestolta, säger Slavisa Nikolic. 

Cecilia Pettersson jobbade några år på ett annat företag innan hon återvände till Sesab.

–Jag ville tillbaka. Det är ett bra företag med bra folk. Jag vet det, för jag brukar utföra kvalitetskontroller ibland, och då får vi alltid fram att vi har hög städkvalitet. Vi har jätteduktiga städare.