Bostadsbolag upplyser om corona: ”Vi är en viktig kanal”
Fastighetsbolaget Poseidons beslut att informera hyresgästerna om hur de ska hantera coronaviruset har väckt debatt bland fastighetsskötare i sociala medier.
På anslagen som satts upp i det kommunala bostadsbolaget Poseidons entréer i Göteborg, informeras bland annat om vikten av att tvätta händerna i 30 sekunder 20 gånger per dag.
Hyresgästerna rekommenderas också att hosta i armvecket, att hålla sig hemma om de har symptom samt att inte besöka stadens äldreboenden.
Delade meningar
Bra initiativ för att minimera smittspridningen, tycker vissa i Facebook-gruppen ”Fastighetsskötare utan gränser”. Andra påpekar att det inte hör till fastighetsskötarnas arbetsuppgifter att ”vara förälder åt de boende”.
Enligt Poseidons kommunikationschef Linda Thorsson har beslutet om informationskampanjen tagits i samråd med kommunen.
– Vi är en del av Göteborgs stad, som har beslutat att gå ut med information kring vad som gäller när det handlar om coronaviruset. Och med 60 000 hyresgäster i Göteborg är vi en viktig kanal. Det är de allmänna råden vi informerar om, som att tvätta händerna och att stanna hemma om man är sjuk, säger hon.
Är det många hyresgästerna som hör av sig om corona?
– Fler än vanligt kontaktar oss för att boka om ett besök.
Vilka riktlinjer har ni för era fastighetsskötare att skydda sig från smitta?
– Vi uppmanar dem att fråga om hyresgästen känner sig helt frisk, och att annars boka om. Det är också bra om hyresgästen kan befinna sig i ett annat rum när arbete utförs. Vi har valt att ställa in alla möten som samlar många hyresgäster. Vi följer läget noga och har en stor beredskap, säger Linda Thorsson.
Bör fastighetsskötare informera om coronaviruset?
Simon Kappelmark, ordförande för Fastighetsklubben på Bostadsbolaget.
– Att sätta upp informationslappar ser jag inga problem med. Det är väl en bra och en enkel grej vi kan bidra med. Det tar väl max en timme att sätta upp sådana lappar.
Får du många frågor från medlemmar?
– Några stycken har det väl blivit. Vi var rätt tidigt ute med information om hur man ska bete sig. Det har blivit snack om hur vi ska göra med Boservice, där ju vem som helst kan komma in. Jag tror att det snart kommer ett beslut om att stänga ner dem.
Hur bör man säkerställa säkerheten för fastighetsskötarna?
– Är man sjuk ska man inte ringa sin fastighetsskötare, men det gäller ju även vid andra sjukdomar. Sen kan det ju alltid finnas nån dåre som ringer fast den är jättesjuk. Då säger jag till medlemmarna att de ska gå därifrån.
– Vi ska få ett frågebatteri med några standardfrågor att ställa innan vi går upp till en lägenhet. Vi har också sett en liten minskning av jobben, så jag tror att många väljer att inte kontakta oss nu om man har mindre fel. Jag tycker att vi har bra rutiner och känner mig rätt lugn.
Kenneth Viklund, huvudskyddsombud, SGS Stiftelsen studentbostäder i Göteborg.
– Ja, information är alltid bra. Jag tänker särskilt på äldre som kanske inte har internet. Då kan det vara jättebra. Sen måste den vara utformad på ett sätt att den inte skrämmer upp folk.
Hur är situationen hos er?
– I och med att vi bara har studentbostäder sätter dagens besked från regeringen att de ska stänga de högre lärosätena vårt arbete i en helt annan dager. Alla är ju då hemma när vi kommer. Vi ska ha möte om hur vi ska hantera detta i morgon.
Har ni fått några andra riktlinjer till medlemmarna?
– Det har varit så att vissa ringer och kollar att hyresgästen inte är sjuk. Och några använder handskar. Men det har varit lite upp till var och en, vilket jag hoppas det ska bli ändring på efter mötet i morgon.
Mats Blomberg, Fastighets ordförande på Stockholms Kooperativa Bostadsförening, SKB.
– Jag tror inte att det behövs. Alla vet ju om de här råden, det är det enda folk pratar om.
Kontrollerar ni att hyresgästen inte är sjuk innan ni går in?
– Som fastighetsskötare, reparatör eller elektriker frågar vi alltid innan om de är dåliga, och går i så fall inte in om det inte är akut. Och då får vi tänka på att ha munskydd och att tvätta oss ordentligt. Men det gällde ju även innan corona.
– Ibland säger ju hyresgästen att ”det passar bra att du kommer i dag, för jag är hemma sjuk”. Jaha, tack för det, tänker man då.
Hur har coronaviruset påverkat jobbet annars?
– Ledningsgruppen har gått ut med restriktioner genom att vi inte ska göra jobb hos äldre hyresgäster, över 70 år. Vi ska också stanna hemma vid minsta förkylningssymptom. Samtidigt har vi betydligt färre arbetsordrar än vanligt, det märks att alla tar det lite lugnare just nu.
Hoppas att du tyckte artikeln var intressant. Följ Fastighetsfolkets nyhetsbrev för fler bra artiklar.