Flygplansstädaren Jonas: Inte lika viktigt att det ska gå fort nu
På Landvetter har antalet flyg minskat radikalt med coronapandemin. Jonas Persson är en av flygplansstädarna i främsta ledet för att minska smittspridning. Oron för smittan finns där, men också oron för att bli av med jobbet, säger han. På Fastighets regionkontor flaggar man för att varsel är på väg in.
På Landvetter flygplats utanför Göteborg lyser det rött på tavlan över dagens tilltänkta avgångar. 14:20 Stockholm inställd, 15:40 Tehran inställd, 16:55 Krakow inställd, och så vidare.
Det känns lite som ett världskrig, men det är inga som är i konflikt med varandra
Tydliga konsekvenser av besluten för att begränsa ytterligare spridning av coronaviruset.
– Det känns lite som ett världskrig, men det är inga som är i konflikt med varandra, det är viruset som är på alla, säger Jonas Persson.
Han, liksom de övriga i städpersonalen på Sodexo, är i främsta ledet för att hålla viruset borta från passagerare och kabinpersonal på flygplanen.
Terminalen nästan tom
Det är torsdag den 19 mars. Jonas möter upp i den för dagen näst intill tomma terminalen där antalet som möter passagerare vida överstiger det antal passagerare som är på väg eller landat. Han har jobbat med flygplansstädning sedan 2004 och är numera gruppledare med ansvar för de 10-15 personer som arbetar som visstidsanställda på flygplatsen. Sen finns ytterligare 14 fast anställda städpersonal.
När ett plan är tömt på passagerare har Jonas Persson och en kollega fem, sex minuter på sig att städa ett mindre plan.
Ett Boeing 737 ska städas på dubbla tiden av tre personer.
TV: Häng med till ett öde Landvetter
Film av Magnus Sundberg
Extra noga på kontaktytor
I regel står ett plan på marken i 30-45 minuter. På den tiden ska passagerna av, lika många ska på och planet ska städas.
Nu är de här detaljerna viktigare än att det ska gå fort
Nu har Jonas och hans kollegor blivit uppmanade att vara extra noga med att torka av extra utsatta kontaktytor. Låset som håller bordet på stolsryggen, metallspännet på bältet och armstödet.
– Nu är de här detaljerna viktigare än att det ska gå fort, säger Jonas. En normal dag, innan Coronaviruset, städade vi 10 – 12 flygplan på ett pass, men idag kanske det blir fem. Och tre av dem städar vi inte, utan där hämtar vi bara soporna.
När hörde du först talas om Coronaviruset?
– Jag hade läst om att det kom från Kina strax innan jul. Men det var för en månad sedan som medvetenheten ökade hos mig. Att man ska ta av sig smycken, hur man tvättar händerna på rätt sätt, använda rätt mängd med tvål och rätt temperatur på vattnet, allt enligt Folkhälsomyndighetens rekommendationer.
– När vi städar planen har vi alltid haft handskar på oss och vid en större sanering har vi tillgång till skyddsmask och skyddsdräkter om det behövs. Vi följer direktiven från flygplatsen och Folkhälsomyndigheten.
Har du fått tillräcklig information från din arbetsgivare?
– Ja, det tycker jag. Vi uppdateras dagligen via mejl eller med anslag på arbetsplatsen.
Har du själv varit rädd för att bli smittad?
– Som jag har förstått det är det ett virus som sprids väldigt fort, men om man är frisk för övrigt så är det nog som en influensa. Jag tänker ju mer på de äldre som vanligtvis är i farozonen i influensatider och de med nedsatt immunförsvar. Jag tänker på min sambo som väntar vårt tredje barn i slutet på juni. Jag tänker mer på vad hon utsätts för än för min egen utsatthet. Man gör vad man kan, jag tvättar händerna, duschar, spritar mig och det är vad jag tror man kan göra.
Måste arbeta för att försörja sig
Jonas berättar hur han möter kabinpersonal som inte känner sig bekväm med att flyga på grund av viruset, men att de måste arbeta för att försörja sig. På fikarasten är den stora frågeställning när allt ska lugna ner sig. Men det finns även funderingar kring solidariteten mellan varandra.
– Jag tror att vi alla, världen över, har fått en större förståelse för varandra. Att vi ser mer till de utsatta i samhället än vad vi gjorde innan. Samtidigt ser man ju egoismen, som när människor tömmer hyllorna på varor i varuhusen.
Vilka fackliga frågor är viktigast nu?
– Att vi fortfarande får tillgång till den skyddsutrustning som vi behöver, handskar, handsprit, med mera.
Hur är tilltron till Folkhälsomyndigheten?
– Anders Tegnell (statsepidemiolog) har bra mycket mer utbildning i ämnet än vad jag har. Man får lita på att de kan sitt jobb.
Finns det någon oro för varsel?
– Den oron har vi haft en längre tid. Frågan är hur det påverkar oss på lång sikt? Om det inte stabiliserar sig på marknaderna så kommer företagen att bli tvungna att vidta åtgärder. Jag har varit här ett tag men man vet inte. Det är klart att det är tråkigt om det blir varsel, men någon gång måste det stabilisera sig. Vi har haft ebola, sars, men de sjukdomarna har stabiliserat sig och det måste det göra nu med. Världen kan ju inte gå under. Man får ta en dag i taget.
Kan komma fler varsel
I går onsdag kunde Fastighetsfolket rapportera om varsel i Stockholmsregionen för städare på färjor och på Arlanda. Madlén Gunnarsson, regionansvarig ombudsman i Fastighets region Väst bekräftar att varsel på städföretag är på gång även i Västsverige.
– Det börjar rulla in mer och mer. Vi har ingen siffra än eftersom vi inte har påbörjat förhandling med de flesta än. På Landvetter är det än så länge mellan 15 och 25 personer som berörs. Men det gäller ett av bolagen, så det kan komma fler. Permitteringsavtalet kommer att kunna utnyttjas inom vissa områden, men vi är inte färdigförhandlade än, säger hon.