– Det är jättekul att vi blir uppmärksammade för våra tv-klipp. Vi började med de korta nyhetssammanfattningarna för att nå ut till fler medlemmar på ett lättillgängligt sätt. Det är många i vår målgrupp som inte har svenska som sitt förstaspråk och därför ville vi testa ett riktigt kort och enkelt format, säger chefredaktör Ewa-Maria Kriegholm.

Föreningen Fackförbundspressen brukar varje år samlas till en gala då de bästa artiklarna, bilderna och illustrationerna får pris. Coronaåret 2020 blir tillställningen lite mindre än vanligt. Vinnare i de åtta klasserna ska ändå utses och få pris.

Här nedan är senaste tv-klippet

Tidningarna skickar in sina bidrag. En jury för vardera grenen väljer ut de tre bästa och nominerar dem inför prisutdelningen.

Så enkelt det bara går

En tung tävlingsgren är ”bästa digitala satsning”. I den har Fastighetsfolket nominerats för sina tv-nyheter varje fredag som sammanfattar nyhetsveckan. Chefredaktör Ewa-Maria Kriegholm gör en kort summering av de tre hetaste nyheterna inför kameran. Tv-inslaget visas på fastighetsfolket.se tillsammans länkar till de olika artiklarna och delas i sociala medier.

– Det här är en äkta barfota-satsning. Vi filmar i mobilen och gör det så enkelt som det bara går. Ändå har det varit många som sett klippen och det känns fint att uppmärksammas för det här.

Handelstidningen också nominerad

En motkandidat i klassen ”bästa digitala satsning” är Handelsnytt som lanserar sin läsarkrönikör. Han är butikssäljare och håller brandtal i videosnuttar hemifrån vardagsrummet.

Även statstjänstemännens tidning Publikt är nominerad. Den satsningen handlar om kartläggningar där de olika statliga arbetsplatserna jämförs. Listorna kan handla om chefslöner, könsfördelning eller personalomsättning.

Den 1 oktober presenteras vinnaren.