Rederiet Tallink Silja har däremot varslat samtliga 500 ombordanställda i Sverige om uppsägning. Coronapandemin har radikalt minskat kryssningstrafiken på Östersjön och rederiets varsel bygger på total arbetsbrist framöver.

Städningen när fartygen ligger i svensk hamn sköts av städare på företaget N-Clean. Ett normalt år rengör de flera hundratusen hytter. Över 70 anställda, som går på Fastighets avtal, är korttidspermitterade på grund av att rederiet dragit ner på turerna.

Det känns konstigt

Korttidspermitterad städare

– Vi städar bara en timme på morgonbåten och en timme och en kvart på kvällsbåten, berättar en anställd.

Avvaktar utvecklingen

Men dagbåten, där städningen brukar ta fyra timmar, är inställd tills vidare.

– Det känns konstigt. Vi vet inte vad som händer, säger den anställda.

Frida Cederborg är ombudsman på Fastighets region Ost och avvaktar också utvecklingen på N-Clean.

– Vi har inte hört något om uppsägningar, och vi har en överenskommelse med Kommunal om att kunna jobba över avtalsgränserna om det behövs, säger hon.

Fortsätter att städa

På företaget berättar affärsområdeschefen Merja Alatalo att inga uppsägningar är på gång.

– Tallink Siljas varsel påverkar inte oss i dagsläget. Vi städar fortfarande på båtarna, säger hon.

De som i vanliga fall städar ombord har genom permitteringen gått ner på kortare arbetsdagar, och det gör att de kan fylla sin tid trots att färjetrafiken har minskat.

Korttidspermittering – detta gäller

Korttidspermittering infördes i början av pandemikrisen. Anställda går ner i arbetstid. De får behålla sina jobb trots att företagen inte har tillräckligt att göra.

Staten täcker upp med tre fjärdedelar av kostnaden, arbetstagaren och arbetsgivaren delar på resterande fjärdedel. Den anställda får på så vis ut över 90 procent av lönen, men jobbar 80, 60, eller 40 procent.

Korttidspermittering gäller under 2020.

Silja Serenad ligger stilla i hamn och behöver ingen städning.

När rederiet i förra veckan varslade sina anställda om uppsägning intervjuades Sekos ombudsman Oskar Lindskog i Sekotidningen.

En tragedi

– Det här är, tillsammans med övriga varsel och uppsägningar inom färjesjöfarten, en av de största tragedierna, sa han.

I samma artikel hoppades Tallink Siljas kommunikationschef Erika Janson på förlängd tid för korttidspermitteringen. Hon tänkte att mycket kan ändras under personalens uppsägningstid.

Även Viking Line, Rederi Eckerö, Birka Cruises, Stena Line och Forsea har lagt varsel och sagt upp personal.