– Man är på jobbet utan betalt och hinner inte ta sig hem så vi brukar sitta där i omklädningsrummet och vänta, berättar en av de som jobbar med delad tur på Scaniafabriken i Södertälje.
Totalt är de sju städare som har extra lång obetald lunch och som alla önskade att de skulle få jobba sina timmar utan uppehåll.
– Vi klagar, men det hjälper inte. Och man vänjer sig med allt.

Obetald håltimme vid lunchen

Delade turer förekommer inte enbart i städföretag med mindre kontrakt där städningen bara tar ett fåtal timmar. Det förekommer även på stora uppdrag, som det Sodexo har på Scania.
– Det här är en stor arbetsplats, det borde finnas möjlighet att organisera arbetet i heltid, säger klubbordförande Silvio Siles, som har förhandlat med företaget om detta.

Så slår delade turer mot ditt privatliv

Arbetsmiljö

Han fick veta av en slump i våras att sju personer som har arbetsdagar med en extra obetald håltimme i samband med lunchen.
– De får vänta en timme på plats utan betalning eftersom företaget menar att det är nödvändigt med städning både klockan 6-7 på morgonen och klockan 15-16 på eftermiddagen, säger han.

Ni har hållit på med det här sedan i våras utan att det har blivit någon skillnad – varför tar det sådan tid?
–  Det har varit rörigt. Vi har krävt sammanhängande jobb åtta timmar om dagen, men arbetsgivaren säger att de inte har något att göra mitt på dagen och att visst arbete måste ske på särskilda tider. Sedan har företaget och vi lämnat olika förslag som de anställda inte gått med på, säger Silvio Siles.

Silvio Siles

Förslagen har handlat om ändrade scheman med antingen kortare dagar och längre arbetsvecka, eller längre dagar med skift och helgarbete, alternativt att gå ner i tid.
– De som är heltidsanställda nu vill ha åtta timmars jobb och de tycker att det är viktigare än sammanhängande arbetspass, säger Silvio Siles.

En av dem som jobbar med delad tur menar att alternativet att behöva jobba helg skulle vara sämre eftersom man då vill vara hemma med familjen. Men städarna är ändå kritiska till att ha pausen mitt på dagen.
– Det borde gå att planera bättre. Det finns alltid saker att göra. Vi kan ändra scheman och ta omklädningsrum eller veckostädning under den där tiden, säger städaren.

Ingen lösning i sikte

Enligt Sodexos distriktschef Semi Sandberg har företaget gjort vad de har kunnat för att lösa situationen.
– Vi hade lösningar på bordet med alternativa scheman där vi fortfarande kunde leverera det kunden efterfrågar. Men vi fick nej från de anställda, de ville hellre fortsätta på samma sätt som idag, säger distriktschef Semi Sandberg.
Så vad händer nu?
– Det vi har protokoll på är att vi har tittat på det och att vi inte kan göra så mycket mer just nu, säger Semi Sandberg.

Fastighets jobbar i motvind för att få bort delade turer

Arbetsmiljö

Finns det ingen möjlighet för Sodexo eller Scania att betala för håltimmen?
– Det finns inget att göra under den här tiden. Jag vet inte hur det skulle finansieras att betala lön när det inte utförs något jobb.

Semi Sandberg påpekar också att det efter årsskiftet ska påbörjas en ny upphandling om uppdraget. Det kan bli så att hela uppdraget går till en leverantör, istället för till de tre som delar på det i dagsläget.
– Vi vet inte om vi skulle få det. Men om vi får det vill vi erbjuda heltid och sammanhållen arbetstid i så stor utsträckning som möjligt, säger han.