– Det är inte rimligt, säger en trotjänare som inte vill ha sitt namn i tidningen.

Hen har städat flygplan i många år, utan körkort. Tills vidare är hen utestängd från de korta perioder som städarna kan återanställas.

– Det känns inte bra alls. Jag är en av dem som alltid har ställt upp … aldrig sagt nej till jobb.

3 249 plan landade på Arlanda i oktober.

Flygandet har minskat dramatiskt sedan coronapandemin kom till Sverige och världen. På Arlanda hade flygresenärerna gått ner med 79 procent i oktober jämfört med samma månad i fjol.

Kan få jobbet åter

Sodexo är ett av företagen som har uppdrag att städa flygplan på Arlanda. Rutinen är en snabbstädning när de landar på dagtid och en genomgripande städning under natten. Men sedan i mars har uppdraget minskat radikalt. Städarna har sagts upp i två omgångar.

10 543 plan landade på Arlanda i oktober förra året.

De sista runt 50 städarna lämnar jobbet den 8 december. Innan pandemin bröt ut var de runt 200 anställda på Arlanda.

Återanställningsrätt

I lagen om anställningsskydd (las) står det att den som blir uppsagd på grund av arbetsbrist har företräde till lediga jobb inom samma avtal på samma arbetsplats.

Den som är uppsagd måste själv meddela arbetsgivaren att hen vill utnyttja rätten.

Är det flera som sagts upp går den som har längst anställningstid före.

Arbetsgivaren behöver bara erbjuda ett nytt jobb vid ett tillfälle.

Återanställningsrätten gäller, enligt lagen i nio månader.

Fastighetsklubben har förhandlat fram att rätten till återanställning för de uppsagda förlängs från de nio månader som står i lagen till ett år. Återanställningarna ska i övrigt följa lagen så att den som har längst anställningstid kommer först i fråga.

– Men vi kunde inte stoppa tre krav för att bli återanställd under den här första perioden, säger Silvio Siles, klubbordförande på Sodexo i Stockholm.

Silvio Siles, ordförande för fackklubben på Sodexo.

Ett är att körkort krävs för att bli återanställd. Ett annat är att ramavtalet gäller. Det betyder timanställningar och att sysselsättningsgraden inte är garanterad (på till exempel heltid). Det tredje handlar om att städaren ska kunna jobba skift. Uppgörelsen gäller till den sista mars 2021.

– Vi tar upp förhandlingarna igen i februari och hoppas få bort de kraven då, säger Silvio Siles som är fullt medveten om det kritiska läget för flyget – och därmed flygplansstädningen.

”Flexibla lösningar”

Eric Eriksson är ansvarig för städuppdragen, centralt på Sodexo.

– Arlanda är det uppdrag där vi har tappat i särklass mest. Och jag har inget facit för framtiden, säger han som så sent som i går fick beskedet att Norwegian helt slutar flyga på Arlanda.

Eric Eriksson förstår att städare utan körkort är både arga och besvikna när de hoppas över på turordningslistan.

– I det här första skedet behöver vi ha personal som kan flytta på sig själva och fordonen snabbt, Arlanda är väldigt stort. Antalet roller bland städarna har minskat från 200 till ett 20-tal och då måste vi ha flexibla lösningar.

Är tanken att körkort ska krävas för städarna framöver också?

– Långsiktigt vågar jag inte svara på det. Nu försöker vi lösa situationen till februari, säger Eric Eriksson.