Region Västerbotten polisanmäler städföretag: ”Vi accepterar inte oegentligheter”
Det företag som deltar i flest offentliga städupphandlingar i landet har blivit polisanmält av Region Västerbotten. Städavtalet har dessutom avbrutits i förtid.
Det aktuella städföretaget tar uppdrag både inom privat och offentlig sektor. Enligt sin hemsida löser företaget sina ”kunders behov med alltifrån lokalvård, fastighetsskötsel och bemanning till leveranser av mattor och fruktkorgar”.
I Region Västerbotten anlitades bolaget under hösten 2022 efter en offentlig upphandling.
Klagomål på städning
I uppdraget, som beräknas till 3,5 miljoner kronor, skulle företaget leverera städtjänster på hälsocentraler och tandvårdskliniker i Skellefteåområdet.
Men ganska snart kom rapporter från verksamheterna om kvalitetsbrister.
– Vi följde upp dem och gav företaget möjlighet att åtgärda. I stället kom det hela tiden nya rapporter om kvalitetsbrister. Till slut fick vi begära ut ett vite om 50 000 kronor, berättar Johan Gammelgård, digitaliserings- och servicedirektör vid Region Västerbotten, för Fastighetsfolket.
Granskning gav frågetecken
I samband med viteskravet gjorde Region Västerbottens upphandlingsenhet en djupare granskning av företaget. Det kom fram en hel del oklarheter i handlingar och dokumentation.
Vad jag vet har vi aldrig tidigare polisanmält en leverantör på det här viset. Det är en stor sak att göra.
Det ledde till att regionen valde att säga upp avtalet i förtid. Dessutom gjorde man en polisanmälan om urkundsförfalskning. Det betyder att regionen misstänker att städbolaget kan ha förfalskat underskrifter, intyg, protokoll eller liknande.
Digitaliserings- och servicedirektör Johan Gammelgård kan i nuläget inte säga så mycket mer om misstankarna.
– Vad jag vet har vi aldrig tidigare polisanmält en leverantör på det här viset. Det är en stor sak att göra för en organisation och ger oss merkostnader i nuläget. Det hade ju varit enklare att bara se mellan fingrarna.
Vill uppmärksamma välfärdsbrott
Men, konstaterar Johan Gammelgård, det är allt viktigare att offentliga aktörer agerar när det uppstår misstankar om välfärdsbrott.
– Vi tänker dessutom att detta är ett sätt att markera gentemot våra kollegor att vi alla behöver visa att vi inte accepterar oegentligheter, fortsätter han.
Fastighetsfolket har sökt företagets VD men i nuläget inte fått kontakt.
Det anmälda städföretaget har bara varit registrerat sedan år 2020, men snabbt blivit en stor aktör inom städbranschen. Under 2022 deltog företaget i hela 123 upphandlingar runt om i hela Sverige, och blev därmed den som lade allra flest anbud inom hela städbranschen.
Vi tänker att detta är ett sätt att markera gentemot våra kollegor att vi alla behöver visa att vi inte accepterar oegentligheter.
Polisutredning pågår
Fastighetsfolket kan konstatera att det aktuella företaget har haft en snabb ekonomisk utveckling.
Årsredovisningen från 2023 visar att omsättningen låg på drygt 43 miljoner kronor, vilket är en dubblering från 2022. Samtidigt hade företaget enligt samma årsredovisning enbart 10 anställda.
Eftersom det i nuläget är förundersökningssekretess kring ärendet, vilket betyder att ingen information får lämnas ut, går det inte att ta reda på vad polisutredningen hittills har kommit fram till.