En man dragandes på en rullväska kommer fram till George Senghore, driftledare på Samhall på Arlanda. Det har inte hunnit gå många sekunder sedan driftledaren lämnade personalrummet.
Kanske hjälper det också att George Senghore, precis som resten av kollegorna på Sveriges största flygplats, står ut i vimlet med sin starkt rödrosa arbetsjacka.
– Man får jobba lite som guide här också, säger han efter att ha pekat mannen i riktning mot rätt incheckningsterminal.

Kritiken mot Samhall

Ett år efter skandalerna på Samhall

Arbetsmiljö

Började som pilotprojekt

Driftledaren har varit anställd på Samhall sedan sex år tillbaka. Tidigare jobbade han på Ikea i Uppsala, men har varit stationerad på Arlanda sedan företaget fick uppdraget år 2015.
George Senghore beskriver sin nuvarande arbetsplats som unik – framför allt tack vare sin storlek på över 90 000 kvadratmeter.
– Det här har ju också varit ett pilotprojekt för Samhall, säger George Senghore och syftar på att detta är den första flygplatsen som Samhall fått uppdraget att städa.

När klubben på Arlanda bildades i mars förra året var det andra gången gillt. Den första klubben kom till i samband med att Samhall fick uppdraget år 2015, men rann ut i sanden när flera medarbetare slutade på företaget.
– Jag var med då också när vi började, men hade ingen utbildning och ingen möjlighet att verka då, säger Johan Carlsson, klubbordförande på Samhall på Arlanda.

När passagerartrycket avtagit passar Hassan Ismael på att städa vid incheckningsdiskarna på Arlanda.

Över 400 medarbetare

Bara på Terminal 5 har Samhall 240 medarbetare. Ytterligare 165 kollegor städar i övriga områden på Arlanda.
Sju dagar i veckan finns företagets medarbetare på plats – dygnet runt.
– Hela Arlanda-området är vår största enskilda arbetsplats, berättar Erika Ahlqvist, marknadsområdesdirektör på Samhall.

Arlanda drivs av det statliga bolaget Swedavia. Bolaget fungerar som både kund och partner till Samhall. Det innebär att de Samhallanställda utöver sina städuppgifter fått gå kurser i hur man möter passagerare och visar folk till rätta.
– Vi är också värdar här, säger Erika Ahlqvist.

Kritiken mot Samhall

Så här tycker klubbarna på Samhall om arbetssituationen

Arbetsmiljö

Går 2,5 mil – om dagen

Utöver Arlanda driver Swedavia även nio andra flygplatser i Sverige. 65 procent av samtliga passagerare som det statliga bolaget tar emot sker på just Arlanda, berättar Roman Mihelic, affärschef på Samhall.
– Vi snackar om ett Gävle om dagen som passerar här, säger han.

Tomas Ljung är huvudskyddsombud på Arlanda. Han har jobbat på Samhall i sju år och på flygplatsen sedan i november.
Han berättar att han en normal arbetsdag kan avverka uppemot 2,5 mil till fots.
– Då har man ganska ont i fötterna efteråt, säger han.

Tomas Debourg har jobbat på Arlanda i tre år. Innan dess var han teamledare på Bauhaus i Barkarby.
– Det är högre krav på renhet här än på Bauhaus. Det gäller att hitta rätt teknik så man kommer in i trånga utrymmen, säger han.

Tomas Debourg.

Johan Carlsson beskriver arbetsmiljön som ett pågående arbete som sker dagligen. Dialogen med cheferna fungerar bra och de är ganska lyhörda, säger han. Mycket fokus har bland annat lagts på att få tillgång till bra utrustning som inte sliter på medarbetarna.
– Driften är också duktiga på att lära ut ergonomi, vilket är minst lika viktigt som utrustningen, säger Johan Carlsson.

Många oerfarna i klubben

Även Tomas Ljung beskriver sin nuvarande arbetsplats som unik – och omöjlig att jämföra med andra Samhallobjekt som han har jobbat på.
– Man vet aldrig vad man möter. Man står och städar någonstans, så landar ett försenat plan och så har man plötsligt världens kö. Det är alltid full rulle här, säger huvudskyddsombudet.

Efter sorgen – Samhall blev Sandras väg tillbaka till jobb

Arbetsmarknad

I slutet på februari håller den nuvarande klubben årsmöte. Året som gått beskriver Johan Carlsson som både plus och minus.
På plussidan samarbetet mellan fack och arbetsgivare, som klubbordförande beskriver som idel positivt.
– När jag har behövt facklig tid har jag ansökt om det hos driften och sedan fått det beviljat. Det har aldrig varit något problem, säger han.

På minussidan att många i klubbstyrelsen är oerfarna med fackligt arbete och behöver utbildning i det.
– Men vi har en veteran som hjälper oss, Tomas Ljung, och han är en stor resurs. Jag har fullt förtroende för arbetet som görs nu, säger Johan Carlsson.

Johan Carlsson.

Ska kunna hjälpa vid utrymningar

Samhalls medarbetare på Arlanda har alla gått igenom en säkerhetsprövning. Det är en slags kontroll som görs på en person som ska jobba med en verksamhet som berör rikets säkerhet, bland annat en flygplats.

Utöver säkerhetsprövningen har de Samhallanställda även fått gå en utbildning för vad som gäller vid en eventuell utrymning av Arlanda. Så förutom städning och guidning, kan städarna också ta instruktioner från högtalarna, instruera passagerare och hjälpa till vid utrymningar.
– Det är ett betydligt större ansvar att vara här ute på Arlanda. Det hör väl till, om man säger så, säger Tomas Ljung.

Rörigt i början

När Samhall fick uppdraget på Arlanda för fyra år sedan jobbade Peter Obermüller som driftledare. Han var med från starten och när Fastighetsfolket träffade honom i höstas, berättade han att Samhall inte hade planerat tillräckligt effektivt innan företaget tog över driften på flygplatsen.

Peters långa väg tillbaka från sjuk­skrivningen

Arbetsmiljö

Resurser och medarbetare saknades, ingen visste hur saker och ting skulle göras och instruktionerna till honom som driftledare var knapphändiga. Arbetssituationen blev pressad från första början och något vidare stöd från ledningen kunde Peter Obermüller heller inte få.
– Chefen var också ny på Samhall, som så många av dem är på företaget nuförtiden, sade han då till Fastighetsfolket.

Johan Carlsson var också med från början när Samhall fick uppdraget år 2015. Dock jobbade han och Peter Obermüller aldrig tillsammans, eftersom de var stationerade på olika terminaler på flygplatsen.
– Så vad han har upplevt vet jag inte, säger Johan Carlsson.

Saknades erfarenhet

Att den första tiden på Arlanda upplevdes som rörig menar Erika Ahlqvist berodde på att man i Stockholm inte hade erfarenhet av att jobba på ett så stort objekt som Sveriges största flygplats – och det dygnet runt, sju dagar i veckan.
Samhall har andra objekt med den sortens arbetstider, i till exempel Göteborgstrakten. Men på Arlanda skulle alla anställda lära sig det från grunden.
– Alla chefer och medarbetare var nya på platsen samtidigt. När man kommer in till Arlanda nu så har man kollegor som varit där och vet hur det fungerar, vilket gör att du lättare kan föra över kompetens, säger Erika Ahlqvist.

Erika Ahlqvist, maknadsområdesdirektör på Samhall.

Hur mycket tjänar en städare på Samhall. fastighetsfolket har svaret.

Skyddsombud på Samhall ska utbildas

Arbetsmiljö

”Medlemmarna är de som bestämmer”

George Senghore och Tomas Ljung menar att mycket har förändrats sedan starten 2015.
– Vi har börjat arbeta med våra medarbetare för att ta hand om dem på bättre sätt. När vi började här kunde jag inget om Arlanda, nu har vi börjat lära oss hur man ska hantera situationen, säger George Senghore.
– Man har bra kontakt med personalen. Om det är något så kommer de direkt, tillägger Tomas Ljung.

Förutom att utbilda klubbens styrelsemedlemmar, ska de fackligt aktiva fortsätta att prata med kollegorna för att se vad man kan försöka hjälpa till med.
– På en sådan här stor arbetsplats finns det mycket åsikter och det är viktigt att ta till sig allas. Medlemmarna är de som bestämmer, säger Johan Carlsson.