Tidigare i vår kallades anställda på ISS i Umeå till arbetsplatsträff med obligatorisk närvaro, med kravet att alla arbetsuppgifter ändå skulle klaras av på utsatt tid. I kallelsen stod även att ingen övertidsersättning skulle betalas ut för mötet.

– Hela kallelsen var fel. Det fanns två tider att välja på och ingen annan skulle utföra jobbet. Ändå skulle man städa det man inte hunnit med för att närvara på mötet, utifrån utlovad leverans till kunderna, säger Jessika Bäckman, regionalt skyddsombud för Fastighets.

Jessika Bäckman, regionalt skyddsombud för Fastighets.

Skulle inte få betalt

Efter mötet träffade hon en timanställd kvinna som berättade att chefen sagt att hon inte skulle få betalt alls för arbetsplatsträffen, vilket hon alltid fått tidigare.

Jessika Bäckman sökte upp driftchefen och påpekade att alla anställda ska ha övertidsersättning och att den timanställda kvinnan ska få lön för mötestiden, vilket chefen sa nej till.

– Hon svarade att ISS har gjort fel i 15 år när de har betalat ut övertidsersättning och lön till de timanställda. 

Chefen frågade vad Fastighets var för något

”Märkligt att så mycket är missförstånd ISS”

Debatt

Enligt Jessika Bäckman var det inte första gången som driftchefen uppvisade okunnighet i arbetsrättsfrågor. När hon vid första mötet presenterade sig som skyddsombud för Fastighets, frågade chefen vad Fastighets var för något.

– Det är det fackförbund som ni har kollektivavtal med svarade jag. Och när jag frågade om hon hade koll på arbetsmiljön för de anställda som kör sina privata bilar i tjänsten trodde hon att det var mitt ansvar som skyddsombud!

Borde ingå i introduktionen

Fastighets ordförande Magnus Pettersson säger att det är ”mycket märkligt” att en personalansvarig chef inte vet om att hon har arbetsmiljöansvar eller vilket som är förhandlande fackförbund. 

Magnus Pettersson, ordförande för Fastighets.

– Chefen måste ju veta vem som är facklig motpart om något skulle hända. Detta borde ingå i introduktionen för de lokala cheferna, säger han. 

Enligt Magnus Pettersson har ISS centralt medgett att ett fel har begåtts när det gäller den uteblivna lönen vid arbetsplatsträffen.

– De backade på den punkten och sa att det var fel. Men det finns ett ledningsproblem när det är så stor diskrepans mellan vad ledningsgruppen säger här i Stockholm och hur man agerar ute i landet. Det är uppenbart fortfarande för många missförstånd mellan våra och deras lokala företrädare, säger han.

Chefen stod och skrek

När Jessika Bäckman i onsdags träffade driftchefen på nytt, förnekade chefen att hon sagt att den timanställda kvinnan inte skulle få betalt. 

– Hon hävdar nu att hon aldrig sagt så. Men hon stod och skrek på mig så jag fick släppa det där. Personalen tycker att det är rörigt på arbetsplatsen och ber mig vara på plats ännu mer, säger Jessika Bäckman.

Fastighetsfolket har tidigare rapporterat hur ISS lokalt den senaste tiden har infört nya regler och villkor för de anställda, utan förhandling och i konflikt med facket. Det har handlat om krav på att använda privata telefoner och egen bil i arbetet, så kallad hyvling av tjänster samt krav på att nyanställda ska ha bank-ID.

Exkluderar nyanlända

Förutom när det gäller ovan nämnda ersättning vid arbetsplatsträffar står ISS fast vid sina beslut, enligt Magnus Petterson, som träffat företagets ledning. 

Även när det gäller kravet på bank-ID för nyanställningar är han mycket kritisk.

– Jag tycker att det är direkt felaktigt. Alla har inte bank-ID eller kan få tillgång till det av olika orsaker. Städbranschen tar till exempel emot många nyanlända, och detta exkluderar dem från att få anställning, säger han.

Jörgen Lindqvist är affärsområdeschef på ISS Sverige. Han hävdar att uppgiften om att den timanställda kvinnan inte skulle få betalt bygger på ett missförstånd.

– Självklart ska våra medarbetare få betalt för arbetsplatsträffarna. Främst vill vi lägga dem inom normal arbetstid men om det inte går så ska övertidsersättning betalas ut.

 Vad säger du om att er driftchef inte verkar känna till arbetsmiljölagen?  

– Vi har obligatoriska utbildningar för alla våra driftchefer. Är det så att det finns bristande kunskaper så måste det åtgärdas, säger Jörgen Lindqvist.