Kamp mot klockan att städa jättefartyget
105 minuter. På exakt så många minuter ska 120 städare få rent kryssningsfartyget innan skeppet går till sjöss igen. Fastighetsfolket följde med ombord.
Klockan är strax före tre på eftermiddagen och på Viking Lines terminal på stadsgårdskajen i Stockholm samlas allt fler människor. Många av dem som ska åka på kryssning är finklädda inför resan och sorlet av uppsluppna röster blandas med ljudet av rullväskor.
Ett stenkast därifrån, på andra sidan terminalen, samlas Solreneriets städare. Snart ska de gå ombord för att göra fartyget rent innan passagerarna släpps ombord. I ett litet bås sitter Huse Huremovic som är huvudarbetsledare och delar ut neongula västar och arbetsuppgifter till städarna.
”Stressigt jobb att städa färjorna”
Mirdjan Shukori som är skyddsombud för Fastighets är en av dem som snart ska gå på sitt arbetspass på M/S Viking Cinderella, Viking Lines nöjeskryssare. I dag är hans uppgift att städa de allmänna toaletterna på fartyget.
– Det är ett stressigt jobb att städa färjorna. Men sen jag blev skyddsombud för två år sedan har jag lärt mig om mina rättigheter och om arbetsmiljöarbete. Jag har lärt mig att ta det lugnare, säger han.
Klockan kvart över tre börjar städpasset, och klockan fem måste städarna gå i land. Men i dag är fartyget fem minuter sent. De 105 minuterna som städarna har på sig att få färjan ren har redan krympt till 100 minuter. Genom fartygets stora gap, bogvisiret, och in på bildäck går 120 städare ombord för att snabbt sprida ut sig på fartygets elva däck.
Huse Huremovic telefon ringer ständigt. Det är arbetsledarna på de olika däcken som ringer och ställer frågor om arbetet.
– Fast i dag är en lugn dag. Vi ska städa 475 hytter och de allmänna ytorna och det kommer vi hinna. Vi planerar så att vi hinner, säger han.
Delade turer ger långa arbetsdagar
På våning tio städar Margaret Orock Agbor de lite finare hytterna med havsutsikt. Hon fyller på toalettpapper, nya hygienartiklar och champagneglas. Varje städare har en specifik uppgift i hytterna; några river ut lakanen, andra bäddar, och några fyller på med nya artiklar, förklarar hon.
Margaret Orock Agbor berättar att hon kom till Sverige från Kamerun för fyra år sedan när hon gifte sig med en svensk man. Hon säger att hon trivs med att arbeta som städare på Solreneriet.
– Jag tycker att det är en bra arbetsgivare. När jag skiljdes från min man var det tack vare jobbet som jag fick stanna i Sverige på arbetstillstånd. Jag fick mycket stöd på jobbet under skilsmässan, säger hon.
Något som däremot borde förbättras är arbetstiderna, menar Margaret Orock Agbor. De som arbetar med att städa Viking Lines färjor har delade turer, vilket gör att arbetsdagarna blir långa, trots att nästan ingen av städarna har en heltidstjänst.
– Jag har två barn hemma och lång resväg till jobbet. Vissa dagar vaknar jag vid fyra på morgonen för att vara på jobbet klockan sex och städa morgonbåten. När jag är klar på morgonfärjan är det lång väntetid till nästa pass som börjar vid tre på eftermiddagen. Det är tufft, säger Margaret Orock Agbor.
Solreneriet: ”Svår att få bort de delade turerna”
Men att få bort de delade turerna är svårt, enligt Tina Wessman Hellstadius, som är vd för Solreneriet. Därför finns en uppgörelse med Fastighets om att använda pauserna på ett meningsfullt sätt.
– Färjorna är ju i hamn vid bestämda tider och det är då vi behöver personal. Men vi tittar hela tiden på hur vi kan öka sysselsättningsgraden för våra medarbetare. Till exempel arbetar en del av städarna även på andra av våra städobjekt i luckorna mellan färjestädningen. Vår plan är också att framöver kunna erbjuda SFI-undervisning mellan städpassen, säger Tina Wessman Hellstadius.
Vi bemannar efter den takt som genomsnittspersonen arbetar i, men vissa arbetar snabbare och andra långsammare. Vi mäter inte varje medarbetare.
På frågan hur de gör för att motverka stress när städningen ska göras under den begränsade tid som färjorna är i hamn, svarar hon att färjestädningen inte skiljer sig från andra städuppdrag.
– Det finns ju alltid en viss avsatt tid som städuppdraget beräknas ta. Vi bemannar efter den takt som genomsnittspersonen arbetar i, men vissa arbetar snabbare och andra långsammare. Vi mäter inte varje medarbetare, säger Tina Wessman Hellstadius.
Växande fackklubb skapar medvetenhet om rättigheter
Sedan ett drygt år tillbaka har Fastighets en fackklubb på Solreneriet. I dag är runt 160 av de cirka 600 anställda på Solreneriet i Sverige medlemmar i Fastighets. Ordförande för klubben är Mina Hanna som arbetat som städare på företaget i sju år. Han tycker att det skett en snabb utveckling sedan klubben bildades.
– I början var många rädda för att prata med oss i facket. Men nu börjar medlemmarna ställa krav på oss istället. De känner till sina rättigheter och kräver att facket ska agera. Det känns jättebra, säger han.
Viktigt att inte stressa för att undvika arbetsskador
För några år sedan skadade Mina Hanna ryggen när han lyfte en tung soffa på fartyget. Han säger att bland det viktigaste för att undvika arbetsskador ombord är att sänka tempot.
När man inte tänker på hälsan och låter sig stressas är risken stor att man skadar sig. Därför påminner jag hela tiden om att vi inte ska springa för fort.
– När man inte tänker på hälsan och låter sig stressas är risken stor att man skadar sig. För mig tog det flera år att bli bra igen. Därför påminner jag hela tiden om att vi inte ska springa för fort, säger han.
Många nyanlända städar ombord
På våning sju river Nafisa Salsabil ut lakanen ur hytterna. Hon berättar om varför hon valde att lämna hemlandet Bangladesh för att studera i Sverige medan hon rör sig snabbt från hytt till hytt. Den lugna musiken som spelas ur högtalarna skapar en kontrast mot det höga tempot.
– Jag studerar min master i företagande och vill skapa mig ett bättre liv här i Sverige. Men jag kan inte få ett jobb inom mitt yrke innan jag lärt mig språket. I framtiden skulle jag vilja arbeta som arbetsledare på ett stort företag, säger hon medan hon slänger de smutsiga lakanen i tvättvagnen.
Att bädda hytternas sängar är bland de tyngsta arbetsuppgifterna ombord.
Städarna går ombord via fartygets bildäck för att inte krocka med passagerarna.
Av de som arbetar på Solreneriet är många nyanlända i Sverige. Fastighets klubbordförande Mina Hanna hade själv nyligen kommit till Sverige från Egypten när han fick jobb på Solreneriet.
– Det bästa med det här jobbet är alla vänner jag fått här. Som ny i Sverige var det viktigt att få ett nätverk och träffa andra som var i samma process som jag själv, säger han.
Jag tänker att fler borde säga tack till oss som städar.
Klockan närmar sig fem och det är snart dags för städarna att lämna båten. Huse Huremovic är nöjd. Trots att fartyget var fem minuter sent i dag är de klara i god tid. Hans telefon är knäpptyst, ingen ringer längre och ställer frågor.
Städarna går längst ner i fartyget igen, ner på bildäck, och sedan ut på kajen i den mörka höstkvällen. Margaret Orock Agbor berättar att det inte är så ofta som hon möter passagerarna hon städar åt. Men det händer.
– Om de kommer ombord tidigt och vi möts så kan de tacka för att jag städat deras hytt. Då blir jag väldigt glad. Jag tänker att fler borde säga tack till oss som städar, säger hon.